Hur kan man ändra vårdnad?

Hej

Jag bor i en familj där jag är "styvpappa" åt en pojk på 13 år.

Pojken tyr sig till mig och har fullt förtroende för mig.

Mamman är vårdnadshavare ihop med den biologiske fadern som bor på andra sidan jorden Nya Zeeland och pratar bara Engelska.

Pappan träffar sin son 10 dagar per år och pojken far illa under dessa möten, detta har pågått under ca 10 år.

Engelsk uppfostran används av pappan med gap och skrik och nu har det framkommit att pappan slagit sin son.

Pappan menar på att Life is Life.

Pojken har ADHD, autism samt utveclingsförsening.

Pojken har nu sagt att han inte vill veta av sin pappa.

Kan vi på något vis ändra om så att pappan tas bort som vårdnadshavare och jag som styvpappa får densamme ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om föräldrar, vårdnad och barn finner man i Föräldrabalken (FB).

Hur kan ni göra för att fadern ska sluta ha vårdnad?

Barns ska som huvudregel ha båda sina föräldrar som vårdnadshavare. Om någon vill ändra på det ska rätten besluta om det (6 kap 5 § FB). Detta innebär att ni kan ta upp detta i tingsrätten och låta dem göra en bedömning om hur vårdnaden ska fördelas. "Om en förälder vid utövandet av vårdnaden om ett barn gör sig skyldig till missbruk eller försummelse eller i övrigt brister i omsorgen om barnet på ett sätt som medför bestående fara för barnets hälsa eller utveckling, skall rätten besluta om ändring i vårdnaden." Vidare gäller att om båda föräldrarna har vårdnad och det ovan beskriva händer ska den andra föräldern få vårdnad (6 kap 7 § 1 + 2 st FB). Detta verkar stämma med vad du beskrivit vilket inte gör det omöjligt att fadern skulle förlora sin vårdnad.

Hur kan ni göra för att du ska vårdnad om barnet?

Du kan adoptera sonen. Detta kräver givetvis en del juridiskt och annat arbete, men som styvförälder är det ett sätt att i lagens mening få vårdnad (och mer, man anses som förälder till barnet dvs tex barnet ärver en).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare