Hur kan jag kräva betalning enligt ett kontrakt när de vägrar betala?

Jag sålde en valp för flera år sedan och som vi skrev ett kontrakt att vi ville ha en valpkull eller om det inte skulle gå skulle de betala 2000kr. Det har inte blivit någon kull för de har vägrat och vi har inte orkat bråka, tog upp med de att enligt kontraktet de har skrivit på skulle de då betala, de skrattade mig i ansiktet och sa att inte hade kontraktet kvar så det är inte giltigt, svarade att det hade jag. Men hur går jag vidare

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det du skriver som att det framgår tydligt i det kontraktet ni har att köparna av valpen är betalningsskyldiga i enlighet med kontraktet. Det som jag tänker eventuellt skulle kunna komplicera det hela är tidsaspekten, alltså när en valpkull skulle utges eller betalningsansvar skulle utgå. Det är något man får avgöra med hjälp av det kontrakt ni skrivit.

För att ni ska kunna kräva in de pengar som ni då har rätt till enligt kontraktet så skulle jag rekommendera att först ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten. Det tillkommer då en kostnad på 300 kr som du kan kräva från de betalningsansvariga (Mer information om betalningsföreläggande hittar du här).

Om köparna av valpen bestrider betalningsföreläggandet så är det enda sättet att kunna kräva dem på pengar att väcka talan i domstol om dem. Med tanke på det skriftliga kontrakt ni har tycker jag att det verkar som att ni har goda chanser att lyckas i en sådan process om det skulle gå så långt.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare