FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt10/08/2016

Hur kan jag kolla upp hur stor andel av en fastighet någon äger

Hur tar man reda på hur stor del av en fastighet någon äger? Personen som äger/förvaltar fastigheten är gammal och har ingen/dålig koll på sina ägodelar. Ev kan hans avlidna fru testamentera något. Han tänker upprätta ett gåvobrev och vet inte om han äger 100%.

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

I fastighetsregistret kan du finna något som heter lagfart. I lagfarten står det vilka som äger fastighet och vilken andel de äger. Fastighetsregistret finns hos lantmäteriet.

Mikael JonassonRådgivare