Hur kan jag få tillbaka min deposition vid uppsagt hyreskontrakt?

Flyttade från en hyreslägenhet i höstas och hade betalat en deposition 2014, tror jag. 3600:-, inga stora pengar. Finns nåt lätt sätt att försöka få tillbaka dessa? Har hört av mig två gånger på telefon.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En deposition är menad att utgöra säkerhet för hyresvärden. Om hyresgästen t.ex. tillfogar skador på bostaden eller låter bli att betala hyra så kan pengarna från depositionen hållas inne, hyresgästen kan nämligen ha en skyldighet att ersätta skada som uppkommer på bostaden (12 kap. 24 § jordabalken).

Det finns inga uttryckliga lagregler om dessa typer av depositioner, men om du inte har orsakat skada och betalat dina hyror så ska du få tillbaka depositionen vid utflyttning.

Om du inte lyckas få tillbaka pengarna genom att kontakta hyresvärden så kan du begära att få ut ett betalningsföreläggande från kronofogdemyndigheten (2 § lag om betalningsföreläggande och handräckning).

Vad bör du göra nu?

För att få ut dina pengar så bör du kontakta kronofogdemyndigheterna. De kan sedan hjälpa dig med hur du ska gå vidare.

Vänligen,

Daniel KarlRådgivare