Hur kan ett skuldebrev vara till hjälp vid utebliven betalning?

Hej.Jag har en vän som behöver pengar.Han kom idag och frågade mig om jag kan låna ut.Jag har sparat lite pengar för att resa.Summan är inte liten..Jag sa ok eftersom tyckte synd om de i den Corona tiden. Han vill att jag swishar eller överför pengar.På ena sidan litar jag på honom men på andra sidan väldigt orolig. Han sa att han ska ge tillbaka ca om 5-6 månader sakta sakta men det kan även dröja mer.

Undrar om jag säger till honom att vi skriver på pappret allt.kommer papper hjälpa mig ifall han blåser mig?

Om han inte ger tillbaka pengar hur kan jag gå vidare om jag har bevis på pappret?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag rekommenderar er att utfärda ett skriftligt avtal där låntagaren utfäster sig att betala den ifrågavarande summan (ett så kallat skuldebrev). Det är en trygghet för dig som långivare att det finns ett skuldebrev eftersom det är ett bevis på skuldens existens. Ett skuldebrev påvisar alltså att du har rätt till betalning från låntagaren.

När skulden är förfallen till betalning och om du inte fått betalt kan du gå vidare genom att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten. Ett betalningsföreläggande är ett sätt för dig att kräva betalning av låntagaren genom Kronofogdemyndigheten. Om låntagaren bestrider betalningsföreläggandet har du även möjlighet att driva ärendet till domstol.

Här kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Mathias NilssonRådgivare