FrågaFAMILJERÄTTBodelning05/10/2017

Hur kan ett gåvobrev vid husköp påverka bodelningen?

Hej.

Som gifta tog vi ett bolån varav min maka erhöll en summa pengar av sina föräldrar som ett bidrag till husköpet. Jag antar att det finns ett gåvobrev ang. detta men har aldrig sett eller hört något om saken. Dock undrar jag vad som gäller vid ev. bodelning om det skulle finnas ett sådant gåvobrev?

Tack för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglering av bodelning finns i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Jag tolkar din fråga som att din maka har fått pengar av sina föräldrar men att ni även har tagit ett bolån för att köpa huset. Att betalningen av huset har skett med gåvopengarna och lån.

Ett gåvobrev kan påverka bodelningen beroende på hur det är skrivet. Om gåvobrevet är skrivet med villkor om att pengarna ska vara din makas enskilda egendom kommer pengarna att vara enskild egendom. Gåvobrevet kommer då påverka bodelningen eftersom enskild egendom inte ska ingå i bodelningen. (7 kap 1 och 2 § och 10 kap. 1 § ÄktB).

Även fast det är pengarna som blir enskild egendom kommer huset att ses som surrogation till pengarna. Huset kommer ta pengarnas plats och bli enskild egendom. Din maka kommer då ha en dela av huset som sin enskilda egendom. Viktigt att tänka på att det inte är hela huset som är din makas enskilda. Eftersom huset även är köpt med lånande pengar från bank. Resterande andel av huset som är köpt med lånade pengar kommer att vara giftorättsgods och ingå i bodelningen. Den delen samäger ni. (7 kap 2 § ÄktB och 10 kap 3 § ÄktB). Gåvobrevet kommer därför ha inverkan på bodelningen. Din maka kommer få ut mer av värdet på huset än du vid en bodelning.

Om gåvobrevet inte är skrivet med villkoret att pengarna är enskild egendom så har gåvobrevet ingen inverka på bodelningen. Huset kommer då i sin helhet att vara giftorättsgods och ingå i bodelningen. Hela värdet på huset kommer därför delas lika mellan er två.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Sofia WedinRådgivare