FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/09/2017

Hur kan en make skydda sin del av den gemensamma ekonomin?

Min pappa har gått på en scam och investerat pengar i Boiler rum typ scams i nästan över ett år nu- och det är väldigt mycket pengar. Han tror fortfarande på detta även fast det finns klara bevis på att det är en scam. De flesta pengar han har kvar finns i aktier under hans namn endast och i hans företag. Min mamma som fick reda på det en tid sedan, är helt emot detta och vill försöka stoppa det - dom är fortfarande gifta. Hon och vi alla har försökt att få honom att sluta men utan framgång. Vad har hon för möjlighet att stoppa detta. Finns det något i lagen som skyddar mot detta när de fortfarande är gifta. Hälften av deras tillgångar är ju hennes om de skiljer sig men jag tror inte det kommer hända. Men hon måste försöka på något sätt att i alla fall skydda hennes del av pengarna till pension etc. Vad har hon för möjlighet? Tacksam för svar.

Bästa hälsningar, Ida

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag utgår ifrån att dina föräldrar har gemensam ekonomi så som det ser ut i dagsläget. I så fall är utgångspunkten precis som du säger att man delar på hälften vid en eventuell skilsmässa. Om din mamma vill skydda sig från att din pappa gör sig av med mer av deras gemensamma pengar så kan man genomföra en bodelning trots att man fortfarande är gifta. Din mammas del kommer då att räknas som enskild egendom vilket innebär att din pappa inte kommer att kunna investera hennes del av pengarna. Sättet att skydda hennes del av pengarna är alltså att inte längre ha en gemensam ekonomi. Jag skulle råda dina föräldrar att kontakta en jurist om en sådan lösning kan vara aktuell som isåfall kan hjälpa till och se till så att det går rätt till. Om du vill komma i kontakt med en jurist ifrån oss på Lawline så kan du klicka här!

Om du vill läsa mer om hur man kan gå tillväga rent allmänt när någon har blivit utsatt för ett investeringsbedrägeri kan du klicka här!

Hoppas att svaret hjälpte dig och att situationen löser sig!

Rickard EssungRådgivare