FrågaFAMILJERÄTTBodelning14/02/2018

Hur kan en make skydda sig mot den andres skulder?

Hej

En bekants make, med vilken hon har gemensam ekonomi, planerar att gå i borgen för ett bostadslån (för bostadsrätt) för sin son (hans frus bonusbarn). Denna son har inte något jobb och har heller inte visat att han kan behålla ett. Hur skulle ett sådant åtagande från mannens sida som borgenär för ett lån påverka mannens fru då de har gemensam ekonomi och vilka säkerhetsåtgärder bör vår bekant vidta för att skydda sig?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Generellt gäller att makar svarar för sina egna tillgångar och skulder, så länge äktenskapet består. Eventuella skulder maken drar på sig på sig kommer endast gälla mot honom, och leder alltså inte till något betalningsansvar för din bekant. Skulle maken behöva betala sitt borgensåtagande kommer givetvis hushållets totala ekonomi påverkas, men din bekants personliga förmögenhet påverkas inte.

Gäller borgensåtagandet ett betydande belopp, kan det vara klokt av din bekant att upprätta ett äktenskapsförord. Vid en eventuell skilsmässa kommer nämligen makarna genomföra en bodelning, där deras giftorättsgods delas upp lika mellan dem. Har maken då en stor skuld gentemot banken får han dra av denna på sin lott, vilket kommer leda till att din bekant får en lägre utdelning.

Genom ett äktenskapsförord kan makarna avtala om att deras egendom ska vara deras enskilda, och inte ingå i bodelningen. På så sätt skyddas din bekant från att behöva lämna ifrån sig hälften av sina tillgångar vid en skilsmässa.

Lawline RådgivareRådgivare