Hur kan den rätte ägaren få tillbaka något? - handräckning / polisanmälan

Hej, Jag har blivit bestulen på min klocka och jag har sett idioten som har stulit den, gärningsmannen har haft den på sig, och jag ser direkt att det är min klocka. Finns det någon chans att få tillbaka klockan och få gärningsmannen dömd? Gärningsmannen kommer blåneka att h*n stulit den. Klockan är en replika och icke försäkrad. Det finns inget serienummer eller någonting som kan kopplas till en person tyvärr, tror jag iaf. Men vad hade polisen kunnat göra för mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du har blivit bestulen på din klocka samt att du vet vem gärningsmannen är. Jag förstår därför ditt problem som att det i huvudsak handlar om att du vill få tillbaka din klocka.

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av lagen om betalningsföreläggande och handräckning (BFL) och brottsbalken (BrB)

Ansöka om handräckning hos Kronofogdemyndigheten

För att få tillbaka din klocka kan du vända dig till kronofogdemyndigheten (KFM). Det kan du göra genom att ansöka om handräckning hos KFM (1 §  BFL) .

Handräckning innebär att någon åläggas att fullgöra en förpliktelse. Det finns två typer av handräckning, vanlig handräckning och särskild handräckning.

Vanlig handräckning kan avse överlämnde av egendom till den rätte ägaren (3 § BFL). KFM kommer då skicka ut ett krav till personen som tagit din klocka som sedan får bestrida eller godkänna kravet. Om denne bestrider kravet är det Tingsrätten som avgör målet.

Särskild handräckning kan du också använda för att få tillbaka egendom som tillhör dig (4 § BFL). Det kommer då skickas ett krav till den som tagit din klocka där denne får bestrida eller godkänna kravet. Om personen skulle bestrida kravet är det KFM som avgör om de godkänner din ansökan eller inte. Det är därför viktigt att du i ansökan bifogar bevisning som styrker att det är din klocka, till exempel genom ett kvitto.

Brott?

Utifrån omständigheterna i din fråga skulle personen som tagit din klocka även kunnat ha gjort sig skyldig till brottet stöld.

Om en person olovligt tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år (8 kap 1 § BrB). För att någon ska dömas för stöld krävs uppsåt, det vill säga att gärningsmannen haft som avsikt att begå stölden (1 kap 2 § BrB). Ett annat brott som kan tänkas föreligga är brottet egenmäktigt förfarande, vilket innebär att en person olovligen tar och brukar något eller på annat sätt tillgriper något (8 kap 8 § BrB). Vilket brott som föreligger beror på om gärningsmannen haft uppsåt eller inte.

Sammanfattning - vad du kan göra nu

Det du kan göra för att få tillbaka din klocka är kontakta KFM och göra en ansökan om handräckning, det kan du göra här. Jag skulle även göra en polisanmälan, det kan du göra här. Eftersom en polisanmälan kan ta längre tid hade jag rekomenderat att du vänder dig till Kronofogdemyndigheten också.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du alltid välkommen att höra av dig igen.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare