Hur ingås ett avtal?

En fortum försäljare haffade mig på stan och jag gav honom mitt telefonnummer för att få en matbutiks check på 300 kr och han pitchade om att byta elleverantör. Jag gav inget muntligt eller skriftligt medgivande överhuvudtaget utan sa att jag skulle gå hem och fundera på det. Har jag ändå gett mitt medgivande genom att ge ut mitt telefonnummer? Kan han nu byta min elleverantör eller göra något annat?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige tillämpas löftesprincipen vilket innebär att ett anbud som du gör är bindande för dig under en viss tid. Om motparten accepterar ditt anbud inom betänketiden uppstår ett bindande avtal. Många avtal ingås också muntligen och för de allra flesta avtalstyper går det utmärkt.

Med detta sagt är min bedömning av din situation att du sagt att du ska gå hem och fundera på det inte är att anse som en giltig accept i lagens mening även om säljaren tycks ha gett ett legitimt anbud. Jag rekommenderar att du hör av dig till säljaren eller en ansvarig på Fortum och för säkerhets skull.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Alexander HedblomRådgivare