FrågaFAMILJERÄTTBodelning24/01/2019

Hur hanteras skulder i samband med bodelning?

Hur räknas skulderna in, såsom CSN och andra banklån?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Det framgår inte här om din fråga gäller bodelning med anledning av att äktenskap eller samboskap upplöses. Reglerna för skuldtäckning är olika beroende på vilken typ av relation det gäller. Jag kommer därför nedan att redogöra för hur skulder hanteras vid bodelning både i äktenskap och samboförhållanden.

Hur avräknas skulder vid bodelning i äktenskap?

Reglerna om äktenskap regleras i äktenskapsbalken (ÄktB), den hittar du här!

Utgångspunkten är att vardera make svarar för sina egna skulder 1 kap. 3 § ÄktB.

Bodelning ska göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes eller om äktenskapet har upplösts genom den ena makens död utan att ett mål om äktenskapsskillnad pågick, den dag då dödsfallet inträffade. Bodelningen låses alltså till egendomsförhållandena som råder en viss dag (den kritiska tidpunkten). Skulder som tillkommer efter den kritiska tidpunkten ska lämnas utanför bodelningen.

I bodelning är en makes egendom giftorättsgods i den mån den inte är enskild 7 kap. 1 § ÄktB. Vad som klassificeras som enskild egendom framgår av 7 kap. 2 § ÄktB. Har en make både giftorättsgods och enskild egendom är huvudregeln enligt 11 kap. 2 § 1st ÄktB att avräkningen ska ske från makens giftorättsgods. 11 kap. 2 § 2st ÄktB säger dock att avräkning ska ske på makens enskilda egendom i första hand och blott i andra hand om den enskilda egendomen inte räcker till, på giftorättsgodset. Avräkning på den enskilda egendomen får ske i två fall:

För sådana fordringar (skulder) som är förenade med särskild förmånsrätt i makens enskilda egendom. Skulder som maken har ådragit sig för underhåll eller förbättring av den enskilda egendomen eller på annat sätt är att hänföra till denna.

Huvudregeln är alltså med andra ord att en makes alla skulder ska föranleda gäldstäckning (avräkning). Huvudregeln har ifrågasatts särskilt när det kommer till just studieskulder. Rättsvetarna Agell & Brattström menar dock att utgångspunkten bör vara att studieskulder behandlas som alla andra skulder, dvs att skulden ska ge skuldtäckning fullt ut. Huruvida banklånen ska avräknas beror på om de hänför sig till enskild egendom eller inte se 11 kap. 2 § 2st ÄktB.

Hur avräknas skulder i bodelning i samband med att ett samboförhållande upphör?

Reglerna om samboskap regleras i Sambolagen (2003:376) (SamboL).

Vid bodelning i ett samboförhållande ska samboegendomen fördelas 8 § 1st SamboL. Sambornas gemensamma bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning utgör samboegendom 3 § SamboL. Vad som avses med sambors gemensamma bostad och bohag definieras i 5 § SamboL respektive 6 § SamboL. Se dock 4 § SamboL som anger vad som inte utgör samboegendom. Det anges i 13 § 1st SamboL att en sambo vid beräkningen av sambornas andelar i egendomen får räkna av "så mycket att det täcker de skulder som den sambon hade när samboförhållandet upphörde". Sambo får enligt 13 § 2st SamboL avräkna skuld som är förenad med särskild förmånsrätt i samboegendom och skulder som på annat sätt är att hänföra till samboegendom. Skulder som är att hänföra till samboegendom är t.ex. sådana skulder som uppstår när sambo skuldsatt sig för att köpa samboegendom. Avräkning för andra skulder än ovan angivna får som huvudregel inte ske. Vidare säger dock 13 § 2st SamboL att avräkning får ske för andra skulder än de ovan nämnda i den mån betalning inte kan erhållas ur annan egendom. Med annan egendom avses sådan egendom som inte utgör samboegendom.

Sammanfattningsvis kan alltså banklån avräknas om de hänför sig till samboegendom eller om sambo inte kan täcka skulden med hjälp av annan egendom som inte ingår i bodelningen. Studieskuld kan bara avräknas om den inte täcks av annan egendom.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Johan HeimanRådgivare