FrågaFAMILJERÄTTBodelning16/01/2018

Hur händer med våra saker efter sambouppbrott?

Jag och min sambo separerar. Vi har en villa där vi äger 50% var. Vi har även gemensamt sparkonto. Hur funkar det nu efter separationen, kan vi dela på allt? Vi har inte skrivit samboavtal.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vilken egendom ska delas i bodelning för sambor?

Det som ingår i bodelning för sambor är samboegendom. Samboegendom är bostad och bohag ni anskaffat för gemensamt bruk (3 § Sambolagen).Av dina uppgifter tolkar jag det som att ni köpt villan gemensamt för gemensamt bruk i och med att ni äger hälften var, den ska således delas lika på. Ert sparkonto, som är gemensamt bör också delas lika på. Den egendom ni ägde innan samboförhållandet uppkom är er egna egendom. Ni ska endast dela lika på det ni anskaffad tillsammans för gemensamt bruk (8 § Sambolagen).

Grundidén är att man ska dela all samboegendom på hälften, vilket är fint på pappret men inte så lätt i praktiken, speciellt inte när hus är involverat då den ena ofta behöver lösa ut den andra. Det löses genom skifteslikvid.

Skifteslikvid ska erläggas för att jämna ut bodelningen

Vid en bodelning räknas först ut vad båda parter har rätt till, d.v.s. hälften. Sedan börjar man fördela egendomen parterna emellan. Den ena kommer i de flesta fall få egendom av större värde än den andre. Då kommer den part med ett högre värde behöva ge ut en skifteslikvid, som utgör skillnaden mellan parterna så att båda i slutändan fått samma värde (17 § Sambolagen).

Min rådgivning i er situation

Om ni hade haft ett samboavtal hade det möjligtvis undantagit egendom, men i ert fall ska ni fälja bodelningsreglerna i Sambolagen angivna ovan. Hela förfarandet med några specifika undantag och regler om bland annat om man har skulder eller specifika regler om försäljning av fastighet redogörs i 8 - 21 §§ Sambolagen, men då din fråga är relativ kort har jag berört de delar som din information berör och som jag tolkar är av relevans för dig. Själva matematiken i bodelningen kan vara klurig och jag råder er att ta hjälp av en bodelningsförrättare om ni är oense om något så den blir rättvis och objektiv.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare