Hur göra så mina bröstarvingar ärver så lite som möjligt?

Hej, Vi har varit gifta 30 år , har testamente och äktenskapsförord . Testamentet säger att min fru ska ärva 50 % och mina 2 barn ska ärva 25% var vid min död . Jag har givit hälften av mitt hus till min hustru , 2008 , och 2014 andra hälften, båda med reg gåvobrev . Jag äger inget , får 20000 per månad i pension, går åt till diverse, bl.a resor. Vad kan mina barn kräva efter min död ? Min fru betalar alla löpande kostnader för huset , stora reparationer och även resor . Kan gåvobrevet 2014 rivas upp på grund av att pengar till särkullbarn fattas ? Kan gåvobrevet 2008 rivas upp ? Om det finns en 10 årsregeln , har denna passerats nu i januari angående gåvobrevet 2008 . Jag önskar att mina barn får det minsta möjliga efter mig . Min fru har ett särkullbarn , valt att avstå från sitt arv till vi båda , jag o min hustru är borta . Hon ska ha det mesta möjliga när även min hustru gått bort . VAD får min fru behålla efter min död om denna inträffar före hennes ? Får hon behålla halva huset ? Hela huset ? Inkräktar mina gåvobrev ang huset på mina barns laglotter? Ärver hon dessutom 50 % av mitt lilla bankkonto ? Om vi säger att marknadsvärdet är 8 miljoner för huset , hur mkt ca måste min hustru lösa ut mina barn med ? Hon har väl rätt att dra av hälften av betalda lån , ca 1 miljon , reparationer ca 1 miljon och resor ca 1 miljon före deras laglotten ? Om de ärver av huset , begär man att de ska betala del av vinstskatten vid försäljning . Min fru har inga pengar att lösa ut dem

Lawline svarar

Hejsan! Jag ska besvara din fråga så gott jag kan. Du ställer emellertid många frågor och jag kan därför inte besvara var och en. Utan jag drar slutsatsen att din avsikt är att försöka göra så att dina egna barn ska få ärva så lite som möjligt från dig och att din maka och hennes barn ska få så mycket som möjligt och hur gör du det på bästa sätt.

Aktuellt lagrum blir här Ärvdabalken.

Enligt, 7kap 1§, så har dina egna barn alltid rätt till sin laglott. Det finns ännu en stadga, 7kap 4§, som kallas "det förstärkta laglottskyddet" som innebär att vissa gåvor som du har givit ska likställas som ett testamente. När det likställs som ett testamente betyder det att dina egna barn alltid kommer kunna jämka testamentet och få egendomens värde inräknat i deras laglott. Frågan blir då;
- När ska gåvor likställas som ett testamente?
Exempel på när gåvor alltid likställs som ett testamente är t.ex. När någon vid sin dödsbädd ger gåvor till någon. Även gåvor som hen ger bort när hen är vid liv, som hen fortfarande använder, likställs som ett testamente. I ditt fall så har du givit bort, genom gåva, hela huset som du fortfarande använder. Dessa gåvor som du har givit bort (år 2008 och 2014) kommer att ses som ett testamente och dina barn kommer därför ha rätt att jämka gåvorna (som likställs med ett testamente) och få husets värde inräknat när laglotten räknas ut.

Högsta domstolen har, i många fall, uttryckt en tveksamhet i vart gränsen ska gå när det gäller tillämpningen av det förstärkta laglottskyddet. Det som dock verkar avgörande i alla fall är om arvgivaren hade, genom gåva, en avsikt att minska sina bröstarvingars laglott.

Angående huset och din hustrus chans att ha kvar det.
Om dina barn kräver ut sin laglott så kommer all din kvarlåtenskap räknas in, med andra ord kommer de räkna ut värdet av allting du äger. Eftersom gåvorna du har givit din hustru kan jämkas, så kommer värdet av huset även där räknas in (det bör nämnas att dina barn har 6 månader på sig att jämka ditt testamente, annars så gäller testamentet).

Det är fullt möjligt att ge bort 50% av din egendom. Eftersom du har givit bort 50% av din egendom till din hustru så kommer hon få behålla detta. Ger du bort mer än 50% så kommer det inskränka dina barns laglotter och bortgivandet kan likställas med ett testamente så har dina barn rätt till jämkning (som utrett ovan). Om du har egendom värd 10 miljoner, så har din barn alltså rätt till 5 miljoner av dessa. Om de 5 miljonerna finns i ett hus och dina barn vill ha ut dessa pengar så kommer din fru behöva köpa ut dem på något sätt. Arvskatten finns inte längre och dina barn eller hustru kommer inte behöva betala någon arvskatt.

Möjligheter som gör så din fru ärver mer.
Det finns dock möjligheter som gör så att din fru får behålla mer av eran egendom.

En av dem är att ni gör en speciell bodelning som gör så att hon får behålla all sin enskilda egendom och all din egendom blir giftorättsgods. Det betyder att hon får halva ditt giftorättsgods och hon behåller sitt enskilda när ni separerar antingen genom skilsmässa eller att någon går bort.

Ett exempel:
Vid speciell bodelning: om du äger 10 miljoner och hon äger 1 miljon så behåller hon hennes 1 miljon och får hälften av dina 10 miljoner, vilket ger henne 6 miljoner. Du äger efter bodelningen därmed 5 miljoner.
I jämförelse med om ni gjorde en vanlig bodelning; dina 10 miljoner och hennes 1 miljon blir 11 miljoner, dela detta med 2 och du äger efteråt 6.5 miljoner.
Senare vid arv; När du går bort, så har du testamenterat bort 50% av dina 5 miljoner till din fru (vilket är fullt möjligt) och din fru får därmed 2,5 miljoner av din kvarlåtenskap. Dina barn ärver resterande vilket är 2,5 miljoner.
I jämförelse med om du ägde 6.5 miljoner vid en vanlig bodelningen, så hade dina barn istället fått hälften av 6,5 miljoner (3.25 miljoner).

Enligt HD (fall NJA 1985 s. 414) så är en bodelning av detta slag inte att likställas med ett testamente eftersom makar emellan ska kunna förvalta sin egendom hur de vill.

En annan möjlighet, som gör så dina barn ärver mindre, är att adoptera ditt hustrus barn. På det sättet blir hon också arvsberättigad efter dig och dina barn kommer behöver dela sitt arv med hennes. Du kommer dock behöva samtycke från din hustru, barnet (om hon är över 12 år), och barnets andra förälder (om det finns någon).

Jag hoppas jag har kunnat hjälpa dig och att det är förståeligt!
Ha en bra söndag!

Allt gott!

Binh TranRådgivare