Hur göra så att egendom inte fördelas vid skilsmässa

Vid ev skilsmässa hur påverkas min arvsdel jag har i huset efter mina föräldrar tagit huset som arv löst ut mina 3 bröder. Måste det skrivas någe papper på att arvsdelen tillhör mig. Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Huvudregeln är att all egendom utgör giftorättsgods, det vill säga egendom som ska fördelas eventuell skilsmässa (7 kap. 1 § äktenskapsbalken). För att det ska utgöra enskild egendom och därmed inte ingå i bodelningen vid en eventuell skilsmässa ska detta framgå på något sätt. Till exempel genom testamente eller äktenskapsförord (7 kap. 2 § punkt 1 och 3 äktenskapsbalken). Om det, när du ärvde huset, fanns ett testamente efter dina föräldrar vari framgick att huset ska utgöra enskild egendom är detta enskild egendom och ska därmed inte fördelas vid en eventuell skilsmässa. Om inte, utgör det giftorättsgods och kan därmed bli föremål för fördelning vid en eventuell skilsmässa. Är detta fallet krävs det att ni skriver ett äktenskapsförord vari framgår att egendomen i fråga, det vill säga huset, utgör din enskilda egendom.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Önskar dig ett gott nytt år!

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare