Hur gör man när en hyresgäst lämnat skräp efter flytten?

Hej.

Hur gör man när en hyresgäst lämnat MASSOR av skräp ,bl.a en husvagn , och halva carporten är full av sopor och annat...

För att gå vidare med detta så huset kan läggas ut till försäljning.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att en före detta hyresgäst kvarlämnat saker efter att denne flyttat.

Regler om hyra och hyresförhållanden finns i 12 kap. jordabalken. I 12 kap. 27 § jordabalken återfinns reglering avseende de fall hyresgäst har flyttat och lämnat kvar egendom i bostadslägenheten eller annat utrymme som tillhör bostaden, såsom garage. Med "lägenhet" likställs uthyrning av hus.

Om hyresgästen, trots anmaning, inte hämtat sin egendom inom tre månader från tidpunkten för anmaningen, tillfaller egendomen hyresvärden. Detta innebär att du som hyresvärd antingen muntligen eller skriftligen måste anmana din före detta hyresgäst att hämta sakerna. Du har bevisbördan för att anmaningen ska ha skett. Mitt råd är att du exempelvis ringer hyresgästen och spelar in samtalet.

Om hyresgästen är oanträffbar tillfaller sakerna dig efter en tidsfrist på sex månader efter flyttningsdatum. Avseende denna frist spelar det ingen roll om du försökt kontakta hyresgästen. När sakerna tillfallit dig får du disponera över egendomen som du vill.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen
Pontus SchenkelRådgivare