Hur gör man för att driva in en skuld efter dom?

Hej. Jag har fått en dom där min motpart ska betala mig. Men motparten betalar inte. Vart vänder jag mig då ? Motparten ska ha jobb men säger att han vägrar betala.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga och för att du vänder dig till oss på Lawline.

Tolkning av frågan och lagrum

Jag tolkar det som att du har fått ditt ärende prövat i domstol och fått en dom gällande att motparten ska betala dig en viss summa pengar. Efter domen så vill inte motparten betala och du undrar hur du ska göra.

För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av utökningsbalken (UB).

Vad kan man göra om motparten efter dom fortfarande inte betalar?

Om du har fått en dom gällande att någon är skylig dig pengar kan Kronofogden hjälpa till att driva in detta krav på motparten, om motparten inte frivilligt betalar. För att Kronofogden ska kunna göra detta krävs det dock att det finns en s.k exekutionstitel. En dom kan utgöra en exekutionstitel (3 kap 1 § 1 p UB).

Eftersom du nämner att domen meddelar att motparten ska betala dig utgår jag från att det rör sig om en fullgörelsetalan, dvs att motparten ska fullgöra något ( i detta fall betalning till dig). En fullgörelsetalan är indrivningsbar och utgör en exekutionstitel,  vilket innebär att skulden kan drivas in med hjälp av Kronofogdsmyndigheten. En förutsättning för detta är dock att domen ska ha vunnit laga kraft, detta innebär att domen inte längre ska gå att överklaga (3 kap 3 § första stycket UB). Om domen ännu ej vunnit laga kraft finns det dock vissa undantag men jag utgår från att domen i ditt fall har vunnit laga kraft och kommer därmed inte gå in på undantagen.

Hur ska du gå till väga för att driva in skulden?

Eftersom du har en exekutionstitel som jag ovan förklarat, kan du ansöka om verkställighet och detta gör du hos Kronofogdemynsigheten. Vid din ansökan om verktällighet hos Kronofogden ska du även skicka med domen (2 kap 2 § andra stycket UB). Ansökan kan du göra på Kronofogdemyndighetens hemsida här, där står det tydligt vad ansökan ska innehålla.

Efter det att du gjort en ansökan och den bedöms som korrekt och fullständig kommer Kronofogdemyndigheten underrätta den part som har en skuld till dig (4 kap 12 § första stycket UB). En underättelse av Kronofogdemyndigheten leder ofta till att den som har en skuld betalar skulden men inte i alla fall. Om motparten i detta fall inte heller betalar, då Kronofogdemyndigheten kontaktar honom/henne, kommer Kronofogdemyndigheten gå vidare med ärendet genom att undersöka motpartens inkomstförhållanden och tillgångar som kan utmätas (4 kap 9 § UB).

När Kronofogden har hittat tillgångar som kan täcka skulden så kommer ett beslut om utmätning att fattas. Därefter kommer motparten underättas och utmätningen kommer att påbörjas. Detta kommer sedan att betala den skulden som domen slår fast.

Mitt råd till dig är därför att du går in på Kronofogdens hemsida och gör en ansökan. Förhoppningsvis kommer motparten betala skulden då Kronofogden underättar motparten, annars kommer Kronofogden utmäta tillgångar från motparten för att du ska få betalt.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du har några andra frågor är du alltid välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline.

Hälsningar,

Hanna RudelövRådgivare