FrågaFAMILJERÄTTBodelning10/04/2018

Hur gör man en bodelning?

Hej, Jag har varit gift i 5 år, vi har bott ihop över 10 år och min (ex)man köpte huset där vi tillsammans har bott tills augusti 2017 i juni 2010. Jag kunde då inte stå med på lånet då jag inte hade någon ekonomisk inkom. Vi är nu i den sista biten av får skillsmässan och jag bor med vårt barn som är 5år i en liten hus på landet som jag hyr.

Han vill behålla huset som är värd ungefär 550.000,- sek. Jag fick 1/8 delen av husets innehål (lite gammal sofbord och sidobord, litet skåp och och en gammal bord). För resten får jag behålla bilen som vi köpte för 140.000,- sek i 2014 då jag har barnet hemma. Han har en äldre bil som är värd ungefär 50.000,- sek, jag behåller mina två hästar som är värd tillsammans (45.000-, sek), alla 3 katter då han ville lämna dem i ett katthem och mitt häst släpp värd 40.000,- sek.

Jag har en CSN skuld då vi tillsammans hade bestämd att han skulle hjälpa mig betala tillbaka den när vi var gift men nu får jag göra det själva, den är 105.000,- sek, samt har jag en lån på bilen som jag fick laga för 18.000,- sek, lån för att köpa möblar och andra hus prylar på 30.000,-, så att min son och jag kunde ha ett så vanligt som möjligt liv tillsammans.

Han tjänar 33.000,- sek i månad och jag får 21.700,- sek i månad, har också en bostadskostnad på 7.835,- sek (hyr och allt) och han har bara på 3.500,- sek i månad.

Som ni ser har jag inte råd med en advokat på grund av alla lån som jag fick ta. Är det rättvis fördelat?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Vad som är rättvis är väldigt subjektiv och beror på många faktorer. När jag svara på din fråga kommer jag därför utreda om det gått rätt till i lagens mening.

Introduktion

Du nämner inget om något äktenskapsförord och i min bedömning kommer jag då utgå från att inget finns. Hur en bodelning ska gå till regleras i Äktenskapsbalken (ÄktB). I äktenskap finns två typer av egendom, enskild egendom som inte delas vid bodelning och giftorättsgods som ska delas. När man gör en bodelning ska egendom som köps efter den dag makarna ansökt om äktenskapsskillnad inte inräknas i bodelningen, detta gäller även nya skulder. Ett undantag från detta är om inköpet ökat värdet på något som redan ingår i giftorättsgodset. När bodelning sker ställer man upp allt giftorättsgods hos den make som äger egendomen, räknad av skulderna, och sedan slår man samman det kvarvarande och delar lika på det. Om något är gemensamt ägt räknas halva värdet och halva skulden vill var make. Om en makes skulder överstiger dennes giftorättsgods bidrar denne med 0 kr till boet (11 kap 2 § ÄktB). Studieskulder räknas inte alltid med i bodelningen efter som att de ses som en investering som leder till ökad framtida lön, detta och några få andra omständigheter kan ändra bodelningen (12 kap 1 § ÄktB).

Era tillgångar

Av vad du beskrivit i din fråga ser fördelningen ut såhär.

Dina tillgångar:

bil 140 000 (värde 2014)

djur med tillbehör 85 000

1/8 av husets innehåll

Dina skulder:

bil 18 000

möbler 30 000

CSN 105 000

Din ex mans tillgångar:

7/8 av husets innehåll

550 000 hus

50 000 bil

Din ex mans skulder:

Bodelning

Detta är ett räkneexempel baserat på den information du givit i din fråga. Tänk på att jag vid dessa uträkningar utgår från att det inte finns något äktenskapsförord och det inte föreligger andra omständigheter.

Du skriver att din ex man betalade för huset, detta tyder på att han gjort ett påtagligt större ekonomiskt bidrag till ert giftorättsgods. På grund av detta kan det finnas anledning att jämka bodelningen på så vis att din studieskuld inte räknas av. Från din fråga verkar det som att din skuld för möbler kommer från inköp du behövt göra efter att ni skiljt er och bör därför inte heller räknas med.

Om man tar detta i beaktning har du då fått 140 000 + 85 000 - 18 000 = 207 000kr och 1/8 av husets innehåll och din man 550 000 + 50 000 = 600 000 och 7/8 av husets innehåll. Du bör alltså få (207 000 + 600 000) / 2 – 207 000 = 196 500 kr och 3/8 av husets innehåll från din ex man.

Som jag förstod det var 140 000 kr det ni betalade för bilen. Den har antagligen sjunkit i värde nu, tänk på att ni då ska dela på denna förändringen.

Underhållsbidrag

I undantagsfall kan en make få underhållsbidrag, det kräver stora skillnader och att den ena maken verkligen behöver hjälp med sin försörjning. Som du beskriver situationen blir det antagligen inte relevant här (6 kap 7 § ÄktB).

Om det finns ett äktenskapsförord

Om det finns ett äktenskapsförord som föreskriver att huset din make köpte är hans enskilda egendom, blir skillnaden av vad ni fått mycket mindre. I så fall hade dina studieskulder räknats med efter som att din ex man inte bidragit med oproportionerligt mycket till ert gemensam giftorättsgods. Det hade blivit följande resultat:

För dig: 140 000 + 85 000 – 18 000 – 105 000 = 102 000 (+ 1/8 av innehållet i huset) (tänk på bilens värde igen)

För din ex man: 50 000 (+ 7/8 av innehållet i huset)

I detta fallet skulle du ge din ex man (102 000 + 50 000) / 2 – 50 000 = 26 000. Han skulle dock ge dig 3/8 av innehållet i huset, skillnaden blir alltså inte alls lika stor som det första alternativet.

Sammanfattning

Om det inte finns något äktenskapsförord, har din ex man fått för mycket i bodelningen. Om det finns ett äktenskapsförord som säger att huset ska vara din ex mans enskilda egendom är fördelningen relativt jämn. Det kan finnas andra saker föreskrivna i äktenskapsförord och andra omständigheter som gör att fördelningen som jag beskrivit skulle påverkas.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare