Hur gör jag så att mina tidigare barn får ut sin del av arvet först när min fru gått bort?

Hej,

har en fråga om arvsrätt. Jag har två barn sedan ett tidigare förhållande som idag är 32 och 30 år gamla. Idag är jag gift och har två barn med min nuvarande fru och de är 12 och 11 år, Har börjat fundera på hur min fru skulle klara ekonomin om det skulle hända mig någonting. Mitt önskemål är att mina tidigare barn skulle få ut sin del av arvet när min fru säljer huset eller också gått bort. Vill helst att mina småbarn skulle kunna leva vidare som idag. kan också nämna att jag blir 62 nästa år och min fru fyller 50 nästa år,

Mvh.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om rätt till arv och fördelning av arv finns i ärvdabalken (ÄB).

Utgångspunkten när den avlidne är gift och både har gemensamma barn med den efterlevande makan och särkullbarn är att den efterlevande maken ärver de gemensamma barnens andel med fri förfoganderätt medan särkullbarnen får sin andel direkt (se 3 kap. 1 § ÄB).

Jag tolkar din fråga som att du vill att särkullbarnen - liksom de gemensamma barnen - istället ska få ut sin andel först när din fru avlider (efterarv).Det kan ni åstadkomma antingen genom att särkullbarnen själva göra ett särskilt avstående till förmån för din fru, eller genom att du skriver ett testamente som innebär att särkullbarnet får vänta med att ta ut sitt arv tills hon avlidit (se 3 kap. 9 § ÄB). Något att tänka på är att även om du skriver ett sådant testamente har särkullbarnen ändå rätt att ta ut sin laglott vid din bortgång (hälften av arvslotten).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Anna HolmströmRådgivare