Hur gör jag om min sambo vägrar lämna pengar och egendom jag har rätt till?

Hej! Efter en seperation från min sambo bor han kvar i orubbat bo dvs. med alla de möbler och andra saker( bl.a verktyg) vi inhandlat under 20 år. Vid min flytt sade han att han skulle kompensera mig ekonomiskt för sakerna men det har inte skett. Nu svarar han inte när jag ringer. Jag har fått låna ihop tv och en del möbler samt köpt en del möbler på avbetalning. Jag har även ärvda serviser i ett förråd där han säger att det inte går att komma åt dom. Hur går jag vidare? MVH M

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Mina utgångspunkter

Jag kommer att utgå ifrån att du vill ha en rimlig fördelning av den egendom du och din sambo samlat på er under 20 års tid. Vidare kommer jag att utgå ifrån att ni inte varit gifta.

Er samboegendom (egendom ni köpt tillsammans för gemensamt bruk) skall på begäran fördelas genom bodelning

Regler om samboförhållande finns i sambolagen.

Av 8 § sambolagen framgår att när ett samboförhållande upphör genom att samborna flyttar isär, skall bodelning ske på begäran av en av samborna. Bodelningen innefattar allt som är samboegendom; d.v.s allt som utgör bohag som ni förvärvat för gemensam användning (3 § sambolagen). En begäran om bodelning måste dock framställas senast ett år efter att samboförhållandet upphört (8 § andra stycket sambolagen).

Såsom jag tolkar hur du beskriver situationen, verkar du och din sambo ha slutit något slags preliminärt avtal (föravtal) om ekonomisk kompensation. Ett sådant avtal är fullt giltigt, om det upprättas skriftligt (10 § sambolagen). Eftersom ni inte har upprättat ert avtal skriftligt, är ert avtal ogiltigt.

Jag råder dig att framställa en begäran om bodelning

Jag vet inte hur lång tid det gått efter att ert samboförhållande upplösts. Har det gått över ett år, är bodelning inte längre möjlig. Enda sättet att få kompensation då, är att bena ut vem har äganderätten till varje enskild sak i er gemensamma bostad. Din äganderätt till saker du köpt upphör naturligtvis inte bara för att du flyttar ut. En annan sak är dock att detta givetvis är enormt tidskrävande och besvärligt, och med tanke på hur din sambo uppför sig är det möjligt att du måste kontakta Kronofogdemyndigheten för att få din egendom. Anledningen till att detta kan bli komplicerat, är att s.k dold samäganderätt kan ha uppkommit mellan dig och din sambo till viss egendom. Processen för att fastställa ägandeförhållandena för varje enskild pryl kommer som sagt att vara besvärlig.

Om det INTE gått över ett år, så råder jag dig att snarast framställa en begäran om bodelning till din sambo. Vägrar han att delta i någon bodelning (vilket ju en del tyder på att han kanske kommer göra), så är nästa steg att ansöka om en bodelningsförrättare vid den tingsrätt som är behörig att ta upp tvister mellan er (26 § sambolagen med hänvisning till 17 kap 1 & 2 § § äktenskapsbalken). Bodelningsförrättaren kommer sedan att genomföra en bodelning, som du efteråt kan gå till Kronofogdemyndigheten och få verkställd genom tvång.

Särskilt om dina servitriser

Resten av er egendom kan jag inte göra några säkra uttalandena om, men eftersom du ärvt dina servitriser, så tyder mycket på att de inte är samboegendom. Inte heller tyder någonting på att du och din sambo samäger dem (du har ju ärvt dem). Servitriserna är alltså med god sannolikhet helt och hållet dina.

Vägrar sin sambo att återlämna denna egendom, som uppenbarligen är din helt och hållet, och som troligtvis ej ska ingå i bodelning, så råder jag dig att kontakta Kronofogdemyndigheten och begära handräckning för att återta egendomen. Jag lämnar en länk till Kronofogdemyndighetens hemsida, där du kan läsa mer om s.k "vanlig handräckning", och även ladda ner en blankett och ansöka om det.

Sammanfattning

Avtalet ni slöt om ekonomisk kompensation, verkar snarast vara någon form av föravtal. För att ett sådant skall vara giltigt krävs skriftlig form; vilket inte finns i det här fallet. Det är alltså ogiltigt. Om ännu inte ett år passerat sedan ni separerade, råder jag dig att genast framföra att du vill att bodelning skall ske; därefter, om din f.d sambo fortfarande trilskas, så kan du skicka in en ansökan om bodelningsförrättare till er lokala tingsrätt. Om det gått över ett år, så måste du istället bena ut ägandeförhållandena till all er "gemensamma" egendom. Detta kommer att vara osannolikt besvärligt, men är din enda chans om bodelning inte längre kan ske.

Oavsett vilket, så är servitriserna med stor sannolikhet dina och ej samboegendom, varför du borde kunna skicka in Kronofogdemyndigheten för att med tvång ta dem och återlämna dem till dig. Se länken ovan för närmare information.

Lyckönskningar och hälsningar,

Johannes NorrmanRådgivare