FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/07/2018

Hur gör jag för att min nya sak ska bli enskild egendom?

Jag har i gåva fått ett fritidshus som enskild egendom av mina föräldrar 2006. Är sedan 1996 gift med en man och vi har varsitt barn sedan tidigare samt ett gemensamt.

Då vi nu bor 150 mil från mitt fritidshus har jag bestämt mig för att sälja det till min kusin. Hur säkerställer jag att pengarna från försäljningen, som skall investeras i ett annat friridshus i närområdet, kvarstår som min enskilda egendom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om enskild egendom finner man i Äktenskapsbalken (Äktb).

Möjliga tillvägagångsätt

Det finns två huvudsakliga tillvägagångsätt i ditt fall. Antingen kan ni skriva ett nytt eller ändra i eventuellt redan existerande äktenskapsförord och där skriva att det nya huset ska vara din enskilda egendom. Eller kan man se det nya huset som surrogat.

Vad är surrogat?

I ditt fall är konceptet om surrogat relevant. Surrogat är när något träder in i något anats plats. Om den ursprungliga egendomen var enskild presumeras också surrogat vara det (7 kap 2 § 6 p Äktb). Det innebär att i en eventuell tvist vid äktenskapsskillnad måste motparten bevisa att egendomen inte skulle vara enskild. I ditt fall har du fått egendomen genom en gåva, vilket innebär att för att surrogatet ska anses vara giftorättsgods och delas vid en bodelning, måste det bevisas att de som givit gåvan menat att surrogat inte ska vara enskilt.

Är det nya huset ni planerar att köpa surrogat?

Eftersom att pengarna direkt används för att köpa in ett nytt hus som fyller samma syfte är troligt att det nya huset kommer att ses som surrogat. Det har framkommit i doktrinen (juridiska texter) att det kan vara svårare att få något att anses vara surrogat, och då få det presumerat som enskild egendom, om pengarna från den första tillgången bara betalar en del av vad som ska vara surrogat och resten betalas med lån. För dig innebär detta att om det nya sommarhuset ni köper är mycket dyrare än det gamla och resten finansieras med lån är det inte säkert att huset kommer anses vara enskild egendom. Det går inte att i förväg bestämma var gränserna vad som är surrogat går.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare