Hur gör jag för att försäkra mig om att barnen får ta del av mitt testamente?

Jag har två arvsberättigade barn och har nu medans jag lever, skrivit ett testamente. Kan jag ge dem varsitt ex i ett förseglat kuvert och samtidigt för kännedom en kopia till en betrodd, ej arvsberättigad person,

Jag är snart 90 år och bor ca 60 mil från mina barn. Hur gör man annars för att försäkra sig om att barnen får ta del av testamentet? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur gör jag för att försäkra mig om att barnen får ta del av mitt testamente?

Om testamentetet kommer dödsboet till handa när du har avlidit så kommer barnen att få ta del av testamentet (14 kap. 4 § ärvdabalken). Förvaras det på ett säkert ställe, barnen känner till dess existens och en betrodd person vet var det finns så bör detta inte vara något problem.

Om förvaring av testamentet

Det finns inga regler om hur ett testamente ska förvaras eller någon registreringsmöjlighet hos någon statlig myndighet. Ett testamente gäller därför så fort det uppfyller formkraven för ett giltigt testamente (10 kap. 1-2 § ärvdabalken).

Det är viktigt att du har orginaltestamentet förvarat på ett säkert ställe så att det inte kommer bort eller förstörs. Det är också viktigt att dess existens är känd så att det kommer dödsboet till handa den dag du avlider.

Exempel på säkert ställe för förvaring av testamentet

Ett säkert ställe för förvaring av originaltestamentet kan vara hos en betrodd, ej arvsberättigad, person. Det finns även advokatbyråer som förvarar testamenten och ser till att det kommer dödsboet till handa när du har avlidit. Att förvara originalet i ett bankfack skulle också kunna vara ett alternativ.

Förvarar du originalet hemma eller i ett bankfack kan det vara en god idé att berätta för den betrodda, ej arvsberättigade, personen var du förvarar det så att denne kan se till att det "kommer fram" när du har avlidit.

Kopior till barnen

Att barnen har fått kopior är ett bra sätt att vara säker på att de känner till testamentets existens. I regel är det endast originalet som är gällande men enligt rättspraxis kan även kopior godtas om det inte kan anses finnas någon misstanke om att kopian inte skulle överensstämma med originalet.

Hoppas att svaret har varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning,

Minna WallRådgivare