Hur gör jag för att få betalt för utebliven lön när arbetsgivaren vägrar betala?

Hej!

Det är så att jag var anställd hos ett företag, där det står i mitt anställningsavtal att jag skulle vara provanställd i 14 dagar, därefter få tillsvidare anställning.

Problemet är att när det hade gått 3 dagar så sa dom upp mig för dom hade inte råd. Jag hade ju däremot jobbat i 3 dagar och därmed har jag rätt till den lönen.

Nu är det så att dom vägrar att betala ut min lön, dom svarar inte längre när jag kontaktar dom och jag undrar nu vad jag ska göra? Jag har gett dom chans på chans att betala ut min lön, men får ingen.

Kan jag på något sätt stämma företaget eller gå vidare på något sätt?

Hoppas ni kan hjälpa mig om vad som gäller.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Då detta rör sig om en tvist mellan arbetsgivare och arbetstagare så vill jag inledningsvis rekommendera dig att kontakt med ditt fackförbund om du är fackligt ansluten.Det finns en chans att dom isåfall skulle kunna hjälpa dig med detta.

Ja, du har givetvis rätt till den lön för den tid som du arbetat hos företaget. Om nu arbetsgivaren inte vill betala frivilligt så kan du ta hjälp av kronofogdemyndigheten(KFM) för att försöka få betalt. Det första steget blir då att ansöka om ett betalningsföreläggande. En sådan ansökan kostar 300 kr och görs via en blankett som du hittar på KFM:s hemsida. Avgiften för betalningsföreläggandet kan du kräva tillbaka av din arbetsgivare.

Ett betalningsföreläggande är ett krav avseende en obetald skuld som KFM skickar till den som är skyldig någon pengar. Om du ansöker om ett sådant föreläggande så kan din arbetsgivare bemöta detta på tre olika sätt.

Till att börja med kan detta leda till att arbetsgivaren betalar skulden, vilket givetvis är det bästa utfallet för dig. Isåfall måste du då kontakta KFM skyndsamt och ta tillbaka din ansökan.

Ett annat alternativ är att arbetsgivaren invänder mot ditt krav, isåfall har du möjlighet att antingen skriva av ärendet eller begära att domstol tar över handläggningen. Om du vill att domstol ska hantera ärendet så utgår en avgift på 600 alternativt 2500 kr som måste betalas till domstolen för att dom ska ta upp ärendet. I ditt fall skulle det antagligen bli aktuellt med den lägre avgiften då tvisten avser en så liten summa.

Det tredje alternativet är att arbetsgivaren inte svarar på föreläggandet, vilket resulterar i att KFM meddelar ett utslag där arbetsgivaren förpliktas att betala det belopp som du har begärt. Arbetsgivaren kan i detta läge invända mot utslaget och begära återvinning, även då blir det aktuellt för dig att ta ställning till ifall du vill att domstol ska ta över ärendet.

Om arbetsgivaren inte begär återvinning och utslaget står fast så går ärendet vidare till verkställighet. Detta innebär att KFM kommer att försöka driva in pengarna av arbetsgivaren. Detta medför en kostnad på 600 kr som KFM kommer försöka kräva in av arbetsgivaren, om detta inte går så får du dock betala denna avgift.

Mer information om hur betalningsföreläggande och hur du kan gå till väga för att få betalt finns på KFM:s hemsida.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig igen om du har ytterligare frågor eller om du vill ha något i svaret förtydligat.

Christian SörqvistRådgivare