FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/11/2018

Hur gör jag efter skilsmässa om min exf-ru bor kvar men vägrar att betala till hushållet?

<p>Hur gör jag efter skilsmässa om min exf-ru bor kvar men vägrar att betala till hushållet?</p>

Lawline svarar

<p>Hej!</p><p>Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!</p><p>För att kunna avhysa (tvinga någon att flytta) en person från din bostad kan du vända dig till Kronofogden och ansöka om något som heter särskild handräckning/avlägsnande<a href="https://lagen.nu/1990:746#P4S1"><b> </b><b>(4 § lag om betalningsföreläggande och handräckning</b></a>). För att göra detta måste du fylla i en blankett (<a href="https://www.kronofogden.se/38147.html"><b>här</b></a>). För att veta vart din ansökan ska skickas klickar du (<a href="https://www.kronofogden.se/Arendenombetalningsforelaggande.html"><b>här</b></a>). Ansökan om särskild handräckning kostar på 300 kr. </p><p>Anledningen till att det är fråga om särskild handräckning och inte vanlig handräckning, är att personen olovligen bosatt sig i din bostad utan tillåtelse och inte är en hyresgäst hos dig. Detta eftersom det enligt frågeställningen tycks som att du tilldelats bostaden vid bodelning och hon inte fått lov att bo kvar. Vid en ansökan bör du ha skriftliga bevis som styrker din rätt att det är din bostad. </p><p>Du måste alltså vända dig till Kronofogden för att få personen avhyst.</p><p>Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!</p>

Pontus SchenkelRådgivare