Hur går vi tillväga för att avsätta en styrelse i en förening?

Tvist mellan medlemmarna och styrelsen. Vi medlemmar har inget förtroende för styrelsen. Hur kan vi gå tillväga för att avsätta dem? Det finns ett egenintresse, delar av styrelsen, ingen öppenhet.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att få klarhet i denna fråga måste vi börja med att slå fast vilken typ av förening som det gäller. Då jag inte vet detta antar jag att det rör sig om en ekonomisk förening. Då är lag (2018:672) om ekonomiska föreningar (FL) tillämplig.

Är ni missnöjda med styrelsen för att de inte gör som det borde så finns det reglering om detta. Om styrelsen har agerat utanför deras behörighet gäller inte rättshandlingen, exempelvis ett avtal, mot föreningen, enligt 7 kap. 43 § FL, men jag vet inte omständigheterna kring vad styrelsen har gjort kan jag inte vidare utreda denna fråga.

Styrelsen utses av föreningsstämman och det är denna väg som används för att avsätta styrelsen, enligt 7 kap. 6 § FL. För att kunna avsätta er styrelse måste ni begära en extra föreningsstämma genom att minst en tiondel av samtliga röstberättigade eller som framgår av era stadgar skriftligen begär att stämman ska sammankallas för att behandla avsättning av styrelsen, enligt 6 kap. 12 § andra stycket FL. Då ni röstar om en ny styrelse blir den med flest röster vald, om ni inte har bestämt annat i era stadgar, enligt 6 kap. 34 § FL.

Sammanfattningsvis råder jag dig att tillsammans med övriga föreningsmedlemmar att skriftligen begära en extra föreningsstämma och behandla frågan där.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Jesper KrögerRådgivare