Hur går man tillväga vid förskott på arv?

Hej vår mor vill ge oss en del av arvet i förskott vad krävs och vilken blankett samt vad skall det stå skrivet? Hälsn Carl-Johan Ohberg

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inom arvsrätt är huvudregeln att den avlidnes kvarlåtenskap ska delas lika på bröstarvingarna, dvs. dig och dina syskon. Just därför finns det en presumtion i 6 kap 1 § Ärvdabalken (ÄB) som säger att gåvor som den avlidne under sin livstid gett till någon av sina bröstarvingar räknas som förskott på deras arv. Detta förskott dras sedan av från arvet.

Det enklaste sättet att gå tillväga för att ge förskott på arv är att registrera ett gåvobrev via skatteverket.se. Det finns dock ingen blankett att finna på deras hemsida. Gåvobrev är något som upprättas på egen hand och mitt råd till er är därför att vända er till ett juridiskt ombud för hjälp att formulera detta.

Det är en god idé att upprätta ett gåvobrev när någonting av större värde ska ges bort, oavsett om det är ett juridiskt krav eller inte. På så sätt kan du enkelt undvika framtida tvister mellan arvingar och du kan exempelvis uttrycka att gåvan ska utgöra ett förskott på arv.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Linnéa CarnrotRådgivare