Hur går man tillväga vid bedrägeri?

Hej,

Jag swishade 5000 kr till en mellanhand som nu vägrar att ge tillbaka pengar.

Jag skulle swisha 5000 kr till en vän och få tillbaka det en månad efter men eftersom hennes swish inte funkade så jag swishade till hennes bror. Han lovade att ge pengar till henne men hon fick aldrig 5000 kr. Efter ett par samtal lovade brorn att ge tillbaka mina pengar men nu har det gått ett flertal veckor utan någon respons. Jag har swish och sms-konversation som bevis, systern är också beredd att vittna om att hon inte fick några pengar. Men hur gör jag för att få tillbaka mina pengar?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Först och främst vill jag beklaga din situation. Det är aldrig roligt när sånt här inträffar.

Bedrägeri

Brottet som aktualiseras är bedrägeri och finns angivet i 9 kap. 1 § brottsbalken (BrB). För att ansvar skall utdömas krävs att personen genom ett vilseledande förmått någon annan till en handling som lett till en vinning för personen samt skada för den vilseledde. Personen har i detta fall har gjort sig skyldig till bedrägeri eftersom han, genom falska löften om att betalningen kommer att ske till någon annan, har fått dig att betala ut 5000 kr till honom.

Hur kan du gå tillväga?

Min rekommendation är att du går till polisen och anmäler den här personen för bedrägeri. Om du har några bevis som kan styrka att han har lurat dig på pengar bör du spara dessa. Exempel på sådana bevis kan vara SMS-konversationer, kontoöverföringar, chattmeddelanden på Facebook och liknande. Om du känner någon annan som känner till situationen kan du be den personen att ställa upp som vittne.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Sara DjogicRådgivare