Hur går man tillväga om man vill begära äktenskapsskillnad?

Hej.

Jag är i tankarna på att skilja mig. Hur går jag till väga??

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i äktenskapsbalken, ÄktB.

Ansöka om äktenskapsskillnad

Ansökan om äktenskapsskillnad görs hos tingsrätten, 14 kap. 3 § ÄktB. Ansökan kan göras enskilt eller gemensamt. Om ansökan görs gemensamt ska denna blankett användas. Görs ansökan enskilt används denna blankett. I samband med ansökan kommer personbevis krävas, därför ska ett sådant beställas från skatteverket och bifogas. Det tillkommer även en ansökningsavgift på 900 kr. Mer information om själva processen hittar du här.

Betänketid

I vissa fall kan en betänketid bli aktuell. Syftet med denna är att förhindra förhastade skilsmässor. Betänketiden kommer ifråga om en av er eller ni båda begär det, om någon av er varaktigt bor med eget barn under 16 år som står under personens vårdnad, eller om äktenskapsskillnaden enbart är på begäran från någon av er, 5 kap. 1 § och 5 kap. 2 § ÄktB. När minst 6 månader av betänketiden löpt beslutas dom om äktenskapsskillnad om någon av er framställer yrkande om det, 5 kap. 3 § ÄktB. Har ni varit separerade i över 2 år har ni dock rätt till äktenskapsskillnad utan någon betänketid, 5 kap. 4 § ÄktB.

Vänliga hälsningar,

Marina AlsayeghRådgivare