FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt24/02/2018

Hur går jag tillväga när pappan inte tänker lämna tillbaka min son?

Jag har min son på heltid, och han är med sin pappa varannan helg.. Nu i morgon så tänker min sons far inte lämna tillbaka honom till mig utan nån förvarning.. Hur ska ja gå till väga??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Av din fråga framgår inte om du och din sons far har gemensam eller ensam vårdnad.
Oavsett gemensam eller ensam vårdnad tolkar jag det som att ni har någon form av överenskommelse om att det är du som sköter den huvudsakliga och dagliga vårdnaden och att din son har umgänge med sin pappa varannan helg.

Om pappan, utan någon förvarning, inte tänker lämna tillbaka sonen i tid innebär detta ett överskridande av den umgängesrätt som överenskommits.

Av 7 kap 4 § brottsbalken kan utläsas att:

"Den som obehörigen skiljer ett barn under femton år från någon som har vårdnaden om barnet döms för egenmäktighet med barn till böter eller fängelse i högst ett år, om gärningen inte utgör brott mot frihet. Detsamma gäller, om den som gemensamt med någon annan har vårdnaden om ett barn under femton år utan beaktansvärt skäl egenmäktigt skiljer barnet från den andra vårdnadshavaren eller om den som ska ha vårdnaden obehörigen bemäktigar sig barnet och därigenom själv tar sig rätt."

Då det inte verkar finnas någon anledning för pappan att kvarhålla sonen gör han sig med andra ord skyldig till ett brott om han inte är villig att lämna tillbaka sonen efter den tid som avtalats.

Det bästa är dock att du, i första hand, försöker prata med pappan för att lösa situationen tillsammans. I annat fall kan du kontakta familjerätten i din kommun, vilka kan hjälpa till med samarbetsamtal för att underlätta för dig och pappan att komma överens om frågor som rör er son. Detta för att, så långt som möjligt, undvika en tvist och istället tillgodose er sons bästa. Om detta inte skulle vara möjligt, och du bedömer situationen som akut, kan du alltid upprätta en polisanmälan.

Hoppas svaret varit till din hjälp. Annars är du välkommen att höra av dig igen!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare