Hur går jag tillväga för att min vän ska få ärva min bostadsrätt. Fråga om testamente och hur detta förhåller sig till bostadsrättsföreningen.

Hej,

Jag äger en bostadsrätt. Jag är singel och har inga barn. Mina föräldrar bor utomlands.

Vad behöver jag göra om jag vill att min bästa vän tar över min lägenhet vid död? Jag vill att det ska vara enkel och utan att skapa något problem till honom. Jag vill att han ska äga lägenhet och göra vad han vill med det, antingen flytta till lägenhet eller sälja den och behålla pengar.

Är det något som man måste göra med föreningen? eller genom testamente?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du har funderingar kring hur du går till väga för att din vän ska få ärva din bostadsrätt i händelse av din död. Reglerna som är relevanta för att besvara din fråga återfinns i Ärvdabalken (ÄB) och Bostadsrättslagen (BrL).

Ett testamente krävs för att din vän ska kunna ärva din bostadsrätt

Inom svensk arvsrätt finns det tre grupper som den avlidnes släktingar delas in i och som har rätt till arv. Grupperna kallas för arvklasser och bland dessa tre finns en viss turordning. Då du inte är gift och inte har några barn är det dina föräldrar som kommer ärva efter dig enligt din vanliga arvsordningen, 2:2 ÄB. Som du är inne på kan man dock själv välja hur man vill att ens arv ska fördelas genom testamente. Detta utgör hela grundtanken med testamente, jfr 9:1 ÄB. Ett upprättat testamente sätter alltså reglerna för den vanliga arvsordningen ur spel. I ditt fall, där du inte har några bröstarvingar (barn eller barnbarn) eller några särkullbarn (barn till en bortgången make till dig) vid din död kan jag inte se några hinder för dig att upprätta ett testamente utefter dina önskemål då varken undantaget för bröstarvingars rätt till laglott eller undantaget för särkullbarns rätt till efterarv blir aktuellt. Jag ser alltså inga hinder för dig att upprätta ett testamente som säger att din vän ska få ärva din bostadsrätt. Ett testamente är dock en nödvändighet för din väns rätt, annars kommer bostadsrätten tilldelas dina föräldrar.

Det finns formkrav som måste uppfyllas för att testamentet ska vara giltigt

Viktigt att tänka på när man upprättar testamente är att se till att testamentet är så tydligt som möjligt. Likaså är det viktigt att se till att testamentet uppfyller de formkrav som återfinns i 10 kap ÄB, dvs kravet på skriftligt, undertecknat och bevittnat av två vittnen samtidigt närvarande. I och med formkraven kan det vara klokt att ta till juridisk hjälp när du skriver testamente. Detta för att du ska kunna försäkra dig om att inga detaljer missas. Att inte ta till juridisk hjälp påverkar dock inte testamentets giltighet så länge formkraven är uppfyllda.

Din vän behöver bli godkänd av föreningen för att nyttja lägenheten

När man äger en bostadsrätt äger man inte själva lägenheten utan en andel i föreningen och en nyttjanderätt till den specifika lägenheten som man bor i. Således är man beroende av medlemskap i en förening för att få utnyttja lägenheten.

Detta förhållande medför att det är bostadsrättsföreningen som bestämmer vem som ska beviljas inträde i föreningen, 2:1 och 6:1 BrL . Föreningen avgör alltså vem som ska bli medlem och behöver godkänna nya ägare för att de ska bli en del av föreningen. Vid ett arvskifte gäller samma regler och din vän måste ansöka om medlemskap i föreningen för att få utnyttja lägenheten. Den som en bostadsrätt har övergått till får dock inte vägras inträde i föreningen förutsatt att de villkor för medlemskap som anges i stadgarna är uppfyllda och föreningen skäligen bör godta ansökaren som bostadsrättshavare, 2:3 BrL . Hur stadgarna ser ut i din bostadsrättsförening kan jag givetvis inte uttala mig om. Du borde dock enkelt kunna ta reda på detta genom att höra av dig till föreningen och se vad de har för villkor för nya medlemmar. Föreningen kan dock inte hindra medlemskap enbart på grunden att din vän har ärv lägenheten efter dig. Det finns alltså små möjligheter för föreningen att vägra din vän inträde vid ett arv. Om föreningen trots allt vägrar kan din vän pröva fallet i domstol. Att din vän skulle behöva ta saken till domstol är dock inget att oroa sig över, föreningen kommer med största sannolikhet godkänna honom. Jag vill bara uppmärksamma dig om att möjligheten finns.

Till sist vill jag bara tydliggöra en distinktion. Föreningen behöver visserligen godkänna din vän som medlem i föreningen för att han ska få utnyttja lägenheten. Föreningens godkännande påverkar dock inte din väns rätt att ärva lägenheten från dig. Det är alltså skillnad på att få uttnyttja lägenheten och att ha rätt till lägenhetens ekonomiska värde. Skulle medlemskap nekas skulle lägenheten bli föremål för tvångsförsäljning och då skulle din vän ha rätt till den summa som lägenheten säljs för, se 6:2 BrL. Lägenhetens ekonomiska värde kommer alltså alltid att tillfalla din vän då detta följer av testamentet.

Jag hoppas du känner att du fått svar på dina funderingar annars alltid välkommen att återkomma till oss!

Mvh,

Jennifer ErikssonRådgivare