FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/08/2017

Hur gäller dubbel straffbarhet när gärningen inte är förbjuden där den begåtts?

Vad gäller vid dubbel straffbarhet om man har två medborgarskap: till exempel är ju barnaga förbjudet i Sverige, men inte i Storbritannien. Vad händer om en person som har ett medborgarskap i Storbritannien och ett i Sverige agar sitt barn när han befinner sig i Storbritannien, kan han då straffas för detta i Sverige?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om gärning inte är straffbar på gärningsorten kan inte svensk lag döma ut straff även om personen som utför gärningen är en svensk medborgare. (2 kap, 2 §, andra stycket, Brottsbalken)

Hoppas detta besvarade din fråga!

Amanda OlssonRådgivare