FrågaFASTIGHETSRÄTTKlyvning17/11/2013

Hur gå till väga när två samägda fastigheter ska bli varsin?

Hej Jag och min bror äger två skogsgårdar tillsammans. Nu skulle vi vilja dela på dem så vi får varsin. Vi anser att gårdarna är likvärdiga. Hur löser man detta på bästa sätt? Att jag ger honom min del i den ena gården och han ger mig sin del i den andra gården är vad vi har förstått inte en framkomlig väg då det skulle ses som försäljning/köp och vi får betala stora summor i skatt. Den väg som verkar mer framkomlig är sammanslagning och därefter klyvning. Hur blir det med skatt om man löser det på detta sätt? Vilka regler gäller? Självklart blir det en kostnad för lantmäteriets utförda arbete men det känns acceptabelt. Finns det något annat bättre sätt att lösa detta på? Mvh

Lawline svarar

Hej!

Den föreslagna metoden med sammanslagning + klyvning verkar som en bra metod ur skattesynpunkt. Detta sker genom fastighetsbildning och regleras i fastighetsbildningslagen (FBL). Särskilt intressant är 2 kap. och framåt. Lantmäterimyndigheten är beslutsfattare. Ansökan görs skriftligen och ska innehålla en beskrivning av vilka åtgärder ni vill ha genomförda och vilka fastigheter det gäller. Ansökan ska skrivas under av den sökande, se FBL 4 kap. 8 §.

Sammanslagningen medför inga skattekonsekvenser. På klyvningen ska kapitalvinstskatt utgå endast om det utgår kontant ersättning över 5000 kr, enligt inkomstskattelagen 45 kap. 5 §. Så länge ni endast så att säga ersätter varandra i mark uttas alltså ingen skatt. Om det är som du säger att fastigheterna är likvärdiga, undgår ni alltså att betala skatt med denna metod.

När jag funderar närmare på det du säger om att ge bort varandras hälfter ställer jag mig frågande till om det verkligen innebär så stora skattekonsekvenser som du påstår, någon gåvoskatt finns ju inte längre. Jag vill dock inte gå närmare in på det här eftersom att jag inte känner mig tillräckligt säker på området. Kontakta istället en erfaren jurist eller prata med Lantmäteriet för vidare råd.

Lagrummen hittar ni https://lagen.nu/1970:988 och https://lagen.nu/1999:1229.

Med vänliga hälsningar,

Miranda LymeusRådgivare