Hur fungerar företrädesrätt?

Jag blev erbj 2 tjänster var tvungen att tacka nej till -uppsagd pga arbetsbrist,skrev på företrädesrätt.Hade ett års uppsägningstid men kom överens med chefen att halvera den tiden av olika anledningar. Nu påstår facket att jag inte har företrädesrätt pga detta. Kan d stämma

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arbetstagarens rättigheter finner man i Lagen om arbetsskydd (LAS).

Om man blir uppsagt på grund av arbetsbrist har man företrädesrätt (25 § LAS). Om man blir erbjuden ett jobb som man bör godtagit och tackar nej till det har man förlorat sin företrädesrätt (27 § 3 st LAS) (det finns även några andra undantag men de är inte relevanta här). Som jag förstår din fråga blev du uppsagd på grund av arbetsbrist, kom överens med chefen om att ha en uppsägningstid på 6 månader och under denna tiden blev du erbjuden två jobb som du tackat nej till. Om dessa jobben är sådana som du bör godta har företaget uppfyllt sitt åtagande och eftersom du tackat nej till de jobb som du erbjudits med företrädesrätt har du alltså förlorat den rätten. Eftersom jag inte vet något närmare om ditt jobb och de jobben du blivit erbjuden kan jag inte avgöra om de skulle vara godtagbara eller inte, dock har troligen ditt fackförbund undersökt det och kommit fram till att det varit sådana jobb som du borde godtagit.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare