FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt13/01/2017

Hur fungerade gåvoskatten?

När gåvoskatten fanns (den är ju borttagen nu) hur mycket skatt var det på de. Vvem betalade skatten, givaren eller mottagaren?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

När gåvoskatten fanns i Sverige reglerades denna i Lag (1941:416) om arvsskatt och gåvoskatt. Du hittar lagen här.

Vem betalade skatten? Enligt 2 § i lagen så står det att ”skattskyldig är den som förvärvar egendomen”. Det innebär att det alltså var mottagaren som betalade skatten.

Hur mycket skatt var det? Detta beror helt på vilket belopp det rörde sig om, och till vem gåvan var. Du kan framförallt läsa mer ingående om detta i den ovan nämnda lagens 28 §.

Hoppas att detta gav dig svar på din fråga.

Vänliga hälsningar

Stina JanssonRådgivare