Hur formuleras ett förbud mot utmätning av en gåva?

Hej.

Jag undrar om Kronofogden har rätt att utmäta eller ta en egendom som givits som gåva där personen som givit gåvan/egendomen uttryckligen skriftligt skrivit att den inte får omhändertas av Kronofogden. (Som ett exempel: En person ger bort en Motorcykel och skriver i gåvobrevet att den inte får säljas eller omhändertas av Kronofogden) Har Kronofogden ändå rätt att ta denna gåva då om personen som får gåvan har skulder hos dem? Tacksam för svar. Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

UB = Utsökningsbalken.

För att en gåva inte ska få omhändertas för betalning av gåvomottagarens skulder så krävs att gåvogivaren förenar gåvobrevet med en föreskrift om att egendomen inte får överlåtas. Det går alltså inte att enbart skriva att egendomen inte får utmätas, en sådan föreskrift kommer inte att förhindra en eventuell framtida utmätning av egendomen. UB 5 kap. 5 §.

Det som gäller för att gåvan inte ska kunna utmätas för betalning av gåvomottagaren skulder är alltså att det är föreskrivit i gåvobrevet att gåvan inte får överlåtas.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig igen om du har ytterligare frågor eller om du vill ha något i svaret förtydligat.

Vänligen,

Christian SörqvistRådgivare