Hur formulerar man sig i ett testamente?

Jag vill säkerställa via testamente att min dotters enda barn ska ärva mina tillgångar om min dotter skulle avlida före sin man, som inte är far till min dotterns barn. Hur formulerar jag detta i ett testamente?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om testamente finner du i ärvdabalken (ÄB). Även äktenskapsbalken (ÄktB) aktualiseras i detta fall.

I ett testamente, som har de formkrav som följer av 10 kap. ÄB, kan du ange hur din kvarlåtenskap ska fördelas. Du kan där skriva att en viss egendom ska tillfalla en viss person och att denna egendom ska utgöra personens enskilda egendom. Enligt 10 kap. 1 § ÄktB, ska vid en skilsmässa, makars gifoträttsgods ingå och den enskilda egendomen är således undantagen. Om du vill att din dotters barn ska ärva dina tillgångar kan du i testamente ange att egendomen ska utgöra dennes enskilda egendom. Den egendom som du vill att din dotter ska ärva ska du också i testamente ange att det ska utgöra hennes enskilda egendom. Den enskilda egendomen är undantagen bodelning och kommer därför inte kunna tillfalla någon annan än den du önskar.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Maja VinstenRådgivare