Hur fördelas samboegendom vid bodelning?

Hej!

Jag har köpt en bostad tillsammans med min kille, och står som 50% ägare på köpekontraket. Han går däremot in med mer i kontantinsats - men vi delar för övrigt på alla andra kostnader/utgifter/renoveringar etc Hur blir det vid en separation, har jag ändå rätt till hälften av husets värde? Jag kommer ju ändå att bidra till husets värde, och utan mig så hade banken inte godkänt honom som ensam ägare. Så, juridiskt borde jag kanske ha rätt till hälften?

Lawline svarar

Hej! Först och främst, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då det i din fråga inte framgår att du är gift så utgår jag ifrån att du och din kille är sambos. Eftersom ni är sambos så är det sambolagen (SamboL) som blir tillämplig vid separation. Den juridiska definitionen av samboskap innebär att två personer stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har ett gemensamt hushåll (1 § 1 st SamboL).

Bodelning vid separation av sambos

När ett samboförhållande upphör och någon av samborna begärt bodelning ska samboegendomen fördelas mellan dem genom bodelning (8 § SamboL). Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om denna egendom införskaffats för gemensamt bruk (3 § SamboL). Annan egendom, till exempel enskild egendom (4 § SamboL) eller om annat har avtalats (9 § SamboL) ska undantas från bodelningen av bostad och bohag. Vid en separation ska bostad och bohag delas lika efter avdrag för skulder (14 § SamboL) oberoende av vem som har betalat för egendomen, om det inte föreligger undantag.

Vad innebär detta för dig?

Huvudregeln är att vid separation ska bostad och bohag delas lika efter avdrag för skulder, oberoende av vem som har betalat för egendomen, om det inte föreligger undantag. En annan aspekt som också måste tas i beaktande är att egendomen måste ha förvärrats för ett gemensamt bruk för att den ska kunna delas lika vid separation. Om inget undantag föreligger innebär detta att du vid en potentiell separation har rätt till hälften av husets värde efter avdrag för skulder.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare