Hur fördelas arvet när efterlevande make begärt bodelning enligt ÄktB 12:2

Hej

Bouppteckningen efter min far är klar, enligt testamente tillfaller all egendom efterlevande maka. Jag och min syster(särkullbarn) har begärt vår laglott. Inga gemensamma barn finns.

Makan har åberopat ÄkB 12:2.

Min fars giftorättsgods är ett hus(värt 200 000) bil(värd 90 000) lite lösöre. Makans giftorättsgods är 700 000kr.

Hur blir nu fördelningen av arvet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Innebörden av 12:2 Äktenskapsbalken
Eftersom att makan har åberopat 12:2 Äktenskapsbalken (ÄktB) så kommer ingen hälftendelning av deras giftorättsgods att ske. Det innebär att vardera make behåller sitt giftorättsgods som sin andel. Det innebär att hennes andel blir de 700 000 kr hon har i giftorättsgods och kvarlåtenskapen efter din far blir huset värt 200 000. kr och bilen värt 90 000 kr. Totalt blir det en kvarlåtenskap på 290 000 kr.

Laglott
Du nämner att du och din syster begärt er laglott. Det innebär att ni har begärt hälften av er arvslott, det vill säga 1/4 var av 290 000 kr, som blir 72 500 kr vardera.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga, skulle du undra över något mera kan du alltid ställa en fråga till.

Vänligen,

Signe LundgrenRådgivare