Hur fördelas arvet efter en person som inte har några barn men däremot syskon och syskonbarn?

Jag har en faster som avlidit. Hon hade en sambo som också avlidit i nära anslutning till fasters död och han har en son som ärver honom. Förutom eventuella sparkapital så hade samboparet ett stort hus. Fasters sambos son ska ju ha sin arvslott men därefter? Min faster har inga barn men 5 syskon i livet. Det finns 12 syskonbarn varav två inte längre har sin förälder i livet. Om min faster skulle vara smått förmögen - kommer förutom syskonen även syskonbarnen att få ärva??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Som jag tolkar din fråga undrar du vad som händer efter din fasters bortgång och hur ett tidigare samboförhållande kan påverka arvet.

Hur fördelas egendomarna efter att någon sambo har dött?

Enligt sambolagen (SamboL) 8 § ska bodelning ske efter att samboförhållandet upplöses om någon av samborna begär det. Samboförhållanden upphör per automatik när någon av samborna går bort (SamboL 2 § p. 3). Det betyder att om din faster dog först och hennes sambo begärde bodelning så blir bodelning aktuellt. I en sambobodelning ingår samboegendom (SamboL 8 §). Sambornas gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom om de förvärvats för gemensamt bruk (SamboL 3 §). Det betyder att om din faster och hennes sambo köpte huset för gemensamt bruk så kommer det ingå i bodelningen. Efter att skulder dragits av från varje makes samboegendom ska deras samboegendom läggas ihop och därefter delas lika (SamboL 13, 14 §§). Sammanfattningsvis betyder det att vardera sambo får tillgodogöra sig en lika stor andel av huset förutsatt att den var samboegendom. Din fasters sambos andel efter bodelningen kommer ingå i hans dödsbo vilket påverkar arvet efter honom. Din fasters sambos arvinge har inte rätt till mer än sin arvslott så vida inte något testamente föreligger som säger annat.

Observera att bodelning inte är ett måste när ett samboförhållande upplöses. Det blir bara aktuellt om efterlevande maken begär det (SamboL 18 § 1 st.).

Arvet efter din faster

Din faster hade inga barn men fem syskon vid livet. Barn och barns barn (bröstarvingar) ingår i vad man brukar kalla första arvsklassen. Om ingen av dessa finns vid livet får man gå vidare till andra arvsklassen som består av föräldrar och syskon. Jag antar att din faster inte hade några föräldrar i livet. Det betyder att dina syskon står först i "arvskön" enligt ärvdabalken (ÄB) 2 kap. 2 § st. 2. Alltså kommer din fasters arv delas i sex (eftersom ett syskon avlidit) mellan hennes syskon. Syskonen kommer få lika stor del var (ÄB 2 kap. 2 § st. 2). De två syskonbarnen som inte har sin förälder vid livet kommer dela på förälderns andel av arvet. (ÄB 2 kap. 2 § st. 2). Eftersom deras förälder skulle fått 1/6 av arvet kommer de två få 1/12 var av din fasters arv. Syskonbarn som har sin förälder vid livet kommer inte få ärva något efter din faster.

Arv är inte helt okomplicerat men jag hoppas att du fick svar på din fråga. Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare