FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal26/07/2018

Hur får vi gåvan av fastigheten att gälla?

Min nuförtiden ex-svärmor ägen en bit mark, och gav muntligt denna mark till våra söner som 20-årspresent. Nu har min ex-man med sin nya fru byggt en stuga (ägs 50/50) på den marken utan att någon frågat sönerna vad de tycker om detta. Svärmor har skrivit på att de får bygga stugan.

Det skrevs ett gåvobrev om detta när sönerna fyllde 20 år, men det blev kvar hos exet (i ett exemplar, underskrivet av svärmor) när vi skilde oss och har mig veterligen aldrig registrerats (om detta är nödvändigt?) och dess existens kan ju lätt förnekas av de som byggt stugan, likaså svärmor, som börjar vara till åren kommen, kanke inte kommer ihåg att hon skrivit på. Det finns tre vittnen till det muntliga löftet. Exet är fullt medvetna om det muntliga löftet, svärmor likaså Hur gör vi för att säkra barnens arv så marken inte hamnar hos den nya fruns egna barn - finns det en sådan risk, och kan svärmor testamentera marken nu direkt till sönerna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att en fastighetsgåva ska bli giltig måste en skriftlig handling utfärdas där ägaren av fastigheten upplåter fastigheten till gåvomottagaren. Det räcker alltså inte att en person muntligt lovar bort sin fasta egendom, enligt Jordabalken 4 kap 1 § och 29 §.

För att kunna göra gällande dina söners rätt till fastigheten krävs det alltså att ni har tillgång till gåvobrevet och kan bevisa er rätt.

Hoppas detta svarar på din fråga!

Agnes AxelssonRådgivare