Hur får man reda på om det finns ett testamente?

Vår pappa har fått en diagnos om begynnande demens. Han har träffat en kvinna, sedan 4 år tillbaka.

Jag tror att hon och pappa skrivit ett testamente, nu när han är dement, ibland är han klar men inte alltid. Kvinnan är 10 år yngre och har nu lämnat honom. Hur får jag veta om det finns ett registrerat testamente på min pappa och hans särbo? Tackar på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Om jag förstår din fråga rätt så undrar du hur du kan hitta ett registrerat testamente som din far skrivit.

Detta kan tyvärr bli problematiskt, då det inte finns något registerkrav för testamente. Det går inte heller går att registrera testamente hos någon myndighet – då testamente endast gäller i orginalform.

Det är alltså testamentsgivaren som själv svarar för att bevara testamentet det ställe personen i fråga tycker är säkrats.

Det finns vissa juristbyråer som specialiserar sig på förvaring av testamente och garanterar att testamentet kommer till dödsboet efter personen i fråga avlidit. Ett testamente kan även förvaras i ett bankfack – men det är som sagt i slutändan upp till den enskilde testamentsgivaren att bestämma.

I ditt fall hade jag försökt prata med din pappas särbo samt din pappa för att få reda på ifall ett testamente skrivits, och vart det i så fall förvaras.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare