FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott24/04/2020

Hur får man klä sig i rätten?

Hej. Har försökt googla men hittar ingenting. Måste man klä sig på ett visst sätt som åtalad i en rättegång? Är maskering okej? Får man komma i full spidermandräkt t.ex?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Rättegångsbalken reglerar inte klädsel och har inte några generella klädesförbud. Tidigare fanns i Sverige ett uniformsförbud, som främst tog sikte på nazistiska uniformer. Denna lag befanns dock i RH 1997:47 inte vara förenlig med Regeringsformens skydd av yttrandefriheten, och är sedan dess inte tillämplig. Man kan eventuellt fråga sig om man enligt Brottsbalken 16 kap. 16 § skulle göra sig skyldig till förargelseväckande beteende ("offentligen beter sig på ett sätt som är ägnat att väcka förargelse hos allmänheten..) om man dök upp i en domstol helt och hållet utan kläder, men förmodligen hade man i så fall blivit stoppad innan man kommit in i rättssalen. Vad gäller maskering är det både tillåtet och inte helt ovanligt förekommande. Hoppas du fick svar på din fråga.

Pontus AlmquistRådgivare