Spela in ett samtal på arbetsplatsen

Efter att en medarbetare på min arbetsplats spelade in ett samtal som den haft med sina chefer, så användes ljudfilen som underlag i en extern utredning som konstaterade kränkande särbehandling gentemot medarbetaren. Efter detta införde arbetsgivaren en policy om att inspelning av samtal inte längre får ske. Det i sin tur skapar rädsla och osäkerhet på arbetsplatsen, då lagen säger något annat. Min bild av en policy är att den ska tolka ner lagen och möjligen formulera högre interna ambitioner än lagen, men jag tycker det är underligt att en intern policy kan förbjuda något på arbetsplatsen som är tillåtet i resten av samhället - särskilt när det gäller ett så viktigt verktyg för att synliggöra missförhållanden för de som står i beroendeställning till arbetsgivaren. Vad gäller här? Får arbetsgivaren göra såhär?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag är brottsbalken (BrB). I svaret kommer det redogöras för vad som gäller vid inspelning av samtal.

När får man spela in ett samtal?

Utgångspunkten är att det är olagligt att spela in privata samtal om de som deltar i samtalet är omedvetna om inspelningen, samt att den person som spelar in inte deltar i samtalet. Detta enligt 4 kap. 9a § BrB. Det är således tillåtet att spela in samtal som du själv deltar i, även fast motparten är omedveten om inspelningen. Det är därför okej att medarbetaren spelade in samtalet, eftersom hon själv deltog i det. Inspelning får alltid ske enligt detta lagrum, förutsatt att den som spelar in samtalet deltar i det.

Enligt nämnt lagrum är det inget brott att lyssna på inspelningen i efterhand. Att spela upp samtalet för en annan person i privata syften kan dock aktualisera andra brott beroende på vad det är för information som framkommer i samtalet. Ett exempel är förtal där det i 5 kap. 1 § BrB stadgas att den som pekar ut någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar uppgifter som är ägnad att utsätta någon för andras missaktning kan dömas till förtal. Avgörande är därför vilka ett eventuellt samtal spelats upp för och vad det är för information som framkommer i samtalet.

Sammanfattningsvis kan sägas att det inte är förbjudet att spela in samtal om man själv deltar i dem, med stöd av 4 kap. 9a § BrB. Det är uppspelningen av samtalet för andra som kan komma att aktualisera brott, som till exempel förtal, men det beror på omständigheterna i det enskilda fallet.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare