Hur får jag ut min far från hans hus som jag fått i gåva?

Om jag ska få en fastighet genom gåvobrev av min far. Till träde ska ske om 8 månader. En jurist har komponerat ett gåvobrev, alla parter har skrivit på och allt är klart.

Nu, 5 månader senare visar det sig att min far inte längre vill flytta och där igenom vill ångra gåvan. Det är 3månader kvar till att gåvan ska gå i laga kraft.

Hur ska jag göra för att få ut honom?!

Han är till åren men inte tillräckligt gammal för att tvinga in honom på hem. Tecken på demens gör det hela inte enklare.

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Giltighet

En gåva av fastighet fullbordas skriftligen med samma formkrav som för köp (se kraven i 4 kap. 1 § jordabalken här). Om dessa formkrav är uppfyllt så är gåvobrevet så till vida giltigt.

Ogiltighet

Ett gåvobrev kan återtas på grund av alltför betungande omständigheter eller alltför långtgående konsekvenser för gåvogivaren (36 § avtalslagen se här). Fråga om en gåvas omfattning och innebörd tolkas vanligtvis till fördel för gåvogivaren eftersom det handlar om en ensidig utfästelse. Då det rör sig om din pappas hem som ges bort, torde detta kunna vara en sådan betungande omständighet som medför ogiltighet av ett avtal av nu nämnda slag.

Ett avtal kan dessutom ogiltigförklaras och återgå om det skrivits under påverkan av en psykisk störning såsom demens, se här för specificerad lag och 31 § avtalslagen. Om din far varit dement under påskriften av gåvobrevet, presumeras du ha vetat eller anses borde ha vetat att han varit dement eftersom du är hans son.

Tips

Du kan åberopa giltigheten av gåvobrevet i domstol om det uppfyller formkravet ovan och hävda att din far var frisk under påskrivning av avtalet om han nu varit det.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare