Hur får jag tillbaka vårdnaden om min son?

Jag fick ensamvårdnaden i 2015. På grund av omständigheterna överlämnade jag ensamvårdnaden till min ex genom avtal på familjerätten. Hur ska jag få ensamvårdnaden tillbaka? Kan jag bara hämta sonen eller måste jag gå genom tingsrätten? Situationen är att efter exet fick vårdnaden han blev otillgänglig och gömmer sonen från mig. Jag kunde träffa min son på skolan bara 2 gånger på 1,5 år. Han förbjöd skolan lämna sonen till mig, svarar inte på telefonen häller i 1,5år!

Skolan gjorde oroanmälan till socialen.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om vårdnad av barn finns i 6 kap föräldrabalken. En ändring i vårdnaden kan göras antingen genom ett avtal mellan föräldrarna, som när vårdnaden överlämnades till ditt ex, eller genom ett domstolsbeslut. Det går inte att få tillbaka vårdnaden genom att helt enkelt hämta barnet.

Avtal mellan föräldrarna

Ett avtal om vårdnaden kan träffas av föräldrarna men det måste även godkännas av socialnämnden för att bli giltigt, se 6 kap 6 § föräldrabalken. När socialnämnden bestämmer om de ska godkänna ett avtal om vårdnad utgår de ifrån principen om barnets bästa. Det innebär att överenskommelser som kan antas vara ofördelaktiga för barnet inte godtas.

Som du beskriver situationen framstår det dock inte som att du och ditt ex är överens om att göra en ändring i vårdnaden. Vill ni ändå göra ett försök att komma fram till en lösning tillsammans går det att vända sig till kommunen för att få hjälp med samarbetssamtal.

Domstolsbeslut

Det andra alternativet är att du vänder dig till tingsrätten med en ansökan om att du ska få ensam vårdnad enligt 6 kap 5 § föräldrabalken. Även domstolen grundar sitt beslut på vad den anser vara bäst för barnet. Att ditt ex försvårat kontakten mellan dig och din son, samt att skolan gjort en orosanmälan är saker som kan tala för att det skulle vara bättre för din son att du återfick vårdnaden. Utan att känna till alla omständigheter kan jag dock inte uttala mig om hur jag tror att tingsrätten skulle döma.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare