Hur får jag som bostadsrättshavare ladda min hybridbil?

Har köpt ett hybridbil och började ladda den vid gång bredvid min bostadsrätt lägenhet/rad hus. Fick parkeringsböte på grund av parkerings förbud i BRF. Samtidigt blev uppringd av ordförande och meddelad att det är förbjudet ladda bil i hela BRF som finns inte i våra reglerna. I alla fall finns inte i stadgarna. Flyttade bil på parkeringen ca 25 meter från lägenheten och drog förlängningssladd till bilen o h laddades där. Nu ordförande sa att jag får inte dra förlängningssladd och inte ladda bil från lägenheten. Innan dess var elektriker och fixade uttag för laddningen. Allt går på ett säkert sett. Dem vill skicka skriftlig varningen trots att jag vet inte mot vilka regler bryter jag. Vilka är mina rättigheter i detta fall.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du bor i en bostadsrätt där du laddat din bil vid lägenhetshuset där det var rådande parkeringsförbud, samt dragit en förlängningssladd från din bostadsrätt till bilen. Du har då blivit tillsagd av bostadsrättsföreningen att det är förbjudet att ladda din bil i föreningen, undrar du vilka regler du bryter mot och vilka rättigheter du har.

Då du är bostadsrättshavare och bor i en bostadssrätt aktualiseras bostadsrättslagen (BRL)

Bostadsrättshavarens skyldigheter
I enlighet med BRL 7 kap 9 § ska en bostadsrättshavare vid användning av lägenheten dels se till att de som bor i omgivningen (grannar) inte utsätts för störningar som inte skäligen bör tålas samt iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom eller utanför huset. Bostadsrättshavare ska vidare rätta sig efter de särskilda regler som föreningen i överensstämmelse med ortens sed meddelar.

Sammanfattning
Alltså, om det stör omgivningen inom eller utanför lägenhetshuset eller om du inte följer parkeringsreglerna för platsen så kan du inte ladda din hybridbil genom att dra ut förlägningssladd från lägenheten eller stå felparkerad.

En möjlighet är att det installeras laddboxar till din hybridbil i föreningen. Du kan tyvärr inte köpa och installera en laddbox själv, utan det är styrelsen som behöver ta beslut om detta. En rekommendation är därför att du tar upp din önskan om elbilsladdning med styrelsen inför ett styrelsemöte. Då det är lättare att påverka tillsammans kan det vara en fördel att ta reda på om det finns andra i föreningen som redan har eller funderar på att skaffa ett laddbart fordon.

Om du har fler frågor och funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare