Hur får jag Njord Law Firm att sluta skicka kravbrev till mig?

Hej, har precis som många andra här fått brev från Njord Law Firm. Jag börjar tröttna på dessa brev nu, fick mitt andra idag. Saken är att jag varken kan bekräfta eller dementera deras påstående då vi bedriver ett hem för ungdomar. Vi har ett öppet gästnätverk på vår router och jag kan omöjligt ta reda på vem av de boende som laddat ner materialet. Dom boende är oftast inte ens straffmyndiga. Jag vill bestrida dessa förlikningserbjudanden i hopp om att få dom att sluta med dessa brev till oss. Vad kan jag skriva för att få tyst på dom? Enligt EU-domstolen så bär ju inte jag ansvaret för vad andra gör på mitt nätverk? Behöver man inte kunna bevisa vem som gjort det s.k brottet för att kunna ta detta till en domstol? Det bifogas inte ens en MAC adress för att kunna knyta en specifik hårdvara till det s.k brottet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag kommer nedan att ge dig en generell genomgång om vad advokatbyråerna som skickar ut dessa brev lutar sig mot och därefter en avslutning med råd och svar på din fråga.

Advokatbyråerna utgår från att det är ägaren till internetabonnemanget som är skyldig

De advokatbyråer som skickar ut breven har som ståndpunkt att man kan hållas ansvarig för upphovsrättsligt intrång även om man har lämnat ut sitt routerlösenord till någon annan eller har ett öppet nätverk. Enligt advokatbyråerna vilar ansvaret på den som står för internetabonnemanget, inte vem som faktiskt laddat ner eller delat en film/serie. Om detta är riktigt eller ej går åsikterna isär och det är ännu ej prövat i svensk domstol.

Även åsikterna huruvida man ska betala kravbreven eller inte går isär. Som exempel kan nämnas å ena sidan Sanna Wolk, professor i upphovsrätt vid Uppsala universitet. Wolk har i media uppmanat folk att inte betala kravbreven då det i slutändan är upp till domstol att avgöra. Å andra sidan har Mårten Schultz, professor i civilrätt vid Stockholms universitet, uttalat att det ur juridisk synvinkel är bäst att betala för det fall att man är skyldig.

Vill man inte betala och ärendet går till inkasso måste man bestrida det

Om du väljer att inte betala och ärendet går till inkasso måste du bestrida det vilket bör ske skriftligen. Samma gäller om ärendet skulle skickas till Kronofogdemyndigheten. Om du bestrider ärendet kan advokatbyrån, som ombud för sin klient, lämna in en stämning mot dig. I det fallet är det upp till domstol att avgöra om du är betalningsskyldig och till vilket belopp. Det är ovanligt att privatpersoner blir stämda för nedladdning av filmer. Det är heller ej prövat i svensk domstol om det är tillräckligt med en IP-adress för att det ska vara visat i ett civilrättsligt mål att man är skyldig till upphovsrättsligt intrång.

Vad du kan göra för att de ska sluta skicka brev till dig

Tyvärr finns det inte så mycket du kan göra för att advokatbyråer som ombud för sina klienter ska sluta skicka brev till dig. Förutom det kanske något uppenbara; dvs. att betala kraven.

Du kan givetvis vända dig till advokatbyrån enligt de kontaktuppgifter du har fått, och förklara det du skrivit i din fråga. Dessvärre är deras utgångspunkt att du är skyldig till det upphovsrättsliga intrånget redan genom att du har ett oskyddat nätverk som du låter andra använda. Om du låter bli att besvara förlikningserbjudandet, alternativt att du bestrider det, är det upp till upphovsrättsinnehavaren att ta ställning till om vederbörande vill stämma dig till domstol för att få det prövat. Om så sker och det går till domstol är det din motpart som har bevisbördan. Det innebär i fallet att Njord Law Firm som ombud för sin klient ska visa att du faktiskt har begått det upphovsrättsliga intrånget, eller att det är visat att du har ansvar för intrånget genom att tillhandahållit internetuppkopplingen. Mig veterligen har inga privatpersoner ännu stämts utifrån de brev som advokatbyråerna skickat ut.

Skulle ärendet gå vidare och du skulle bli stämd rekommenderar jag att du anlitar en jurist för vidare rådgivning och som eventuellt företräder dig. För ändamålet kan jag varmt rekommendera att du bokar tid med någon av våra duktiga och erfarna jurister hos Lawline!

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare