Hur får jag min hyresgäst att betala sin skuld?

Hej

Min hyresgäst som hyr mitt hus betalar inte hyran och vägrar svara på sms/samtal. Hur ska jag som privatperson gå tillväga för att få in pengarna som dom är skyldiga mig?

Mvh Marcus

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du kan ansöka om betalningsföreläggande om sista dagen för betalning har passerat, detta gör du hos Kronofogden. Din hyresgäst kommer då föreläggas att betala skulden. Hyresgästen kan vid ett betalningsföreläggande agera på tre sätt:

- betala skulden,

- bestrida skulden, eller

- inte svara.

Skulle din hyresgäst inte svara meddelar Kronofogden ett utslag, vilket innebär att de börjar driva in skulden.

Här hittar du blanketten du ska skicka in för att ansöka om betalningsföreläggande. Det är viktigt att du formulerar dig tydligt och precist. Det kostar 300 kr att ansöka, men du kan begära att din hyresgäst ska ersätta dig för avgiften. Mer information om betalningsföreläggande hittar du på Kronofogdens hemsida, här.

Du kan även väcka talan direkt i domstol, men jag rekommenderar starkt att du börjar med att ansöka om ett betalningsföreläggande eftersom det är ett mycket billigare och smidigare alternativ.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Du är varmt välkommen att kontakta Lawline Juristbyrå för mer kvalificerad hjälp kring din fråga eller för hjälp vid en eventuell tvist i domstol.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare