Hur får jag ett avtal jag ingick under påverkan av psykisk störning ogiltigförklarat?

Hej,

Jag har skrivit ett bostadskontrakt under pskykisk storning , tangmal, medicinska hot och vill hava avtalet . Vilka domar och NJA talar for mig ___

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att du har ingått ett avtal under psykisk störning. Du vill ogiltigförklara avtalet och undrar vilka rättskällor – lagar, domar etc. – som talar för dig. Det framkommer inte av frågan vad den psykiska störningen exakt innefattade.

Du kan angripa avtalet främst genom två grunder, dels avtalslagens ogiltighetsregler, och dels 1924 års lag om verkan av avtal som slutits under påverkan av en psykisk störning. Jag kommer att gå igenom dessa var för sig under egna rubriker. Sedan kommer jag att avsluta med en sammanfattning med mina råd till dig.

Dina möjligheter enligt avtalslagen

31 § avtalslagen, utnyttjande av oförstånd:

Om den du slöt avtalet med utnyttjade din psykiska störning (i paragrafen uttryckt "oförstånd") för att själv vinna otillbörliga fördelar kan avtalet ogiltigförklaras enligt 31 § avtalslagen.

Fördelarna som den du slöt avtalet med vinner måste dock stå i ett uppenbart missförhållande till den prestation du ska ge enligt avtalet. I ditt fall kan ett exempel på ett uppenbart missförhållande vara om hyran i bostadskontraktet sattes orimligt högt i förhållande till bostadens standard. Den du slöt avtalet med måste dessutom som sagt ha utnyttjat ditt oförstånd för att betinga sig fördelarna, i exemplet en orimligt hög hyra.

Kraven för 31 § avtalslagen är som du märker höga, och du måste dessutom bevisa att samtliga ovan nämnda omständigheter föreligger. Når du inte upp till kraven kan du istället angripa avtalet enligt 33 § avtalslagen.

33 § avtalslagen, avtal i strid mot tro och heder:

Om den du slöt avtalet med förstod att du var under påverkan av en psykisk störning när avtalet slöts kan avtalet ogiltigförklaras för att det strider mot tro och heder att göra avtalet gällande, enligt 33 § avtalslagen.

Den du slöt avtalet med måste alltså antas ha haft vetskap om ditt tillstånd för att bestämmelsen ska kunna tillämpas. För att du ska ha bevisat detta måste du ha gjort det antagligt att denne haft vetskap om ditt tillstånd (Arbetsdomstolens dom nr 17 år 1991).

Denna ogiltighetsgrund kan tillämpas vid psykisk störning, men även vid den lägre graden "psykisk svaghet" (NJA 1966 s. 44).

Dina möjligheter enligt 1924 års lag

Om du ingick avtalet under påverkan av en psykisk störning kan du ogiltigförklara det enligt 1924 års lag oavsett motpartens insikter eller avsikter, till skillnad från enligt avtalslagen ovan. Om motparten visste om ditt tillstånd och/eller utnyttjade det är alltså irrelevant för ogiltigheten här.

Med psykisk störning enligt lagen innefattas såväl varaktiga störningar som mer tillfälliga tillstånd. Kraven för att nå upp till "psykisk störning" enligt lagen är dock höga (se NJA 1966 s. 44, där psykisk störning ej ansågs föreligga, utan snarare psykisk svaghet, varför lagen inte kunde tillämpas).

Dessutom måste det finnas ett orsakssamband mellan den psykiska störningen och ditt ingående av avtalet. Den psykiska störningen måste alltså ha varit en bidragande faktor till att avtalet slöts.

Såväl den psykiska störningen som orsakssambandet måste du bevisa för att kunna ogiltigförklara avtalet enligt lagen (NJA 1958 s. 516 och NJA 1966 s. 44). Du kan bevisa den psykiska störningen genom exempelvis ett läkarintyg (se ARN 1999-4689, där ett läkarintyg godtogs som bevisning på den psykiska störningen).

Om avtalet ogiltigförklaras enligt lagen ska prestationerna gå åter, du kan då behöva betala ersättning intill det värde som avtalet har medfört nytta för dig. Det kan vara exempelvis den nytta du har haft om du har tillträtt bostaden. Om din motpart dessutom var i god tro – dvs. inte visste om eller bort veta om ditt tillstånd – kan du behöva betala skälig ersättning för dennes direkta förluster till följd av att avtalet ogiltigförklaras.

Sammanfattning och råd

Det finns för- och nackdelar med båda dessa angreppssätt för att göra avtalet ogiltigt. Fördelen med 1924 års lag är att din motparts insikter och avsikter inte spelar någon roll för ogiltigheten. Å andra sidan ställer lagen höga krav avseende att nå upp till begreppet psykisk störning samt orsakssambandet, lagen ska alltså tillämpas restriktivt (se bl.a. NJA 1958 s. 516 och NJA 1966 s. 44).

Fördelen med avtalslagens ogiltighetsregler är att kraven för att nå upp till begreppet psykisk störning inte är lika högt ställda, samt att avtalet kan ogiltigförklaras utan att du behöver utge eventuell ersättning. Å andra sidan ställer dessa bestämmelser andra krav, såsom krav på motpartens insikter om ditt tillstånd samt motpartens avsikter.

Mina råd till dig är därför följande. Eftersom jag inte vet, utifrån informationen i frågan, de närmare omständigheterna kring din psykiska störning och din motparts agerande kan jag inte ge dig ett råd om exakt vilken grund som är bäst i ditt fall. Om du känner att någon av de ovan beskrivna grunderna passar bra i din situation kan du vända dig till motparten direkt med dina krav. Framför då samma argument med stöd av lagen som jag har gjort ovan.

I annat fall är mitt råd till dig att återkomma till oss på Lawline igen med mer information. För att ge dig bästa möjliga råd behöver vi framför allt mer information om ditt tillstånd samt motpartens agerande. Ställ i så fall en ny fråga på hemsidan och länka till det här svaret, eller hör av dig till en av våra betaltjänster.

Du kan kontakta oss på telefon för mer information om hur vi kan hjälpa dig vidare, kontaktuppgifter är: 08-533 300 04
Öppettider: Måndag-Fredag, kl. 10-16.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Tim BjärtrosRådgivare