Hur får jag en person avhyst som olovligen bosatt sig i mitt hus?

En person har bosatt och skrivit sig i mitt hus utan mitt tillstånd. Hur gör jag för att vräka denna person och få tillbaka nycklarna? Hon står ensam skriven på mitt hus. Jag vågar inte själv försökts få tillbaka nycklarna då hennes pojkvän har tidigare misshandlat mig och dödshotat mig. Jag har inte tillgång till nycklar då dessa har tagits ifrån mig. Hur gör jag?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din situation så har du och denna person inte kommit överens om något "hyresavtal" utan personen har själv tagit initiativet att flytta in och skriva sig på adressen utan ditt tillstånd som du skrev i din fråga.

För att få en person avhyst från din bostad så får man vända sig till Kronofogden och ansöka om särskild handräckning/ avlägsnande, 4 § Lag om betalningsföreläggande och handräckning. För att göra detta fyller du i en blankett du kan finna här. För att veta vart du ska skicka din ansökan klickar du här. Ansökan om särskild handräckning har en kostnad på 300 kr.

Anledningen till att det rör sig om en särskild handräckning och inte en vanlig handräckning är, vad jag har förstått av din fråga, att personen olovligen bosatt sig i ditt hus utan tillåtelse och inte är en hyresgäst hos dig. Vid en sådan ansökan bör du ha skriftliga bevis som styrker din rätt att det är ditt hus etc.

Sammantaget… är det genom Kronofogden du får gå för att få personen avhyst från ditt hus.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare