Hur får jag en före detta hyresgäst att flytta sin kvarlämnade egendom?

Vi äger en hästgård. Vi har haft en tjej som hyrt en stallplats och som har misskött sig ganska mycket. Hon har självmant sagt upp sin plats. Men nu hämtar hon inte sina saker. Det handlar om ridhjälm, en palllyftare mm mm. Vi vill givetvis inte ha kvar hennes saker men vi behöver även utrymmet hon använder. Vad har vi för möjligheter att göra oss av med hennes saker, när hon inte hämtar sakerna själv?
Tack för svar!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Först och främst ska påpekas att det är brottsligt att göra sig av eller flytta andras saker så att deras rätt till dessa berövas. Typexemplet på detta är att man helt enkelt slänger egendomen efter att ägaren efter en viss tid underlåtit att hämta denna. Brottet man gör sig skyldig till är olovligt förfogande, som återfinns i brottsbalken 10 kap. 4 §.
Om man så flyttar den andres egendom utan att denne berövas sin rätt till den (dvs varken slänger, säljer den eller på annat sätt gör det svårt för ägaren att få tillbaka den) så innebär det att den som flyttar egendomen har s.k vårdplikt över egendomen. Detta innebär att egendomen under tiden den är hos besittaren (i ditt fall hos dig) ska vårdas av densamme och att besittaren även ansvarar för eventuella skador som uppstår under denna tid. Ett bra tips är således att inte ställa ut egendomen så att den rostar etc, eftersom detta kan resultera i att du blir skadeståndsskyldig.

Att mot sin egen vilja ha någon annans egendom ståendes hos sig är alltså ganska problematiskt och det är inte en situation som är alldeles lätt att lösa på egen hand.

Vad kan du göra?

Vad man kan göra i en sån här situation för att undvika vårdplikten som följer av att självmant flytta egendomen är att ansöka om särskild handräckning hos kronofogdemyndigheten. Detta är reglerat i lag om betalningsföreläggande och handräckning 4 § 1 st 1 p. Särskild handräckning får beviljas när sökanden vill att svaranden vidtar "rättelse när sökandens besittning egenmäktigt har rubbats eller annan olovlig åtgärd har vidtagits beträffande fast eller lös egendom eller utövningen av sökandens rätt till viss egendom på annat sätt olovligen hindras". I ert fall har er besittning av den yta av er hästgård som upptas av svarandens egendom rubbats, och man kan också säga att utövningen av er rätt till hästgården olovligen hindras genom att svaranden förvarar sin egendom där.

Rent praktiskt sker detta genom att ni fyller i en ansökningsblankett (som går att hitta på kronofogdens hemsida, här) och anger vad det är ni vill att svaranden ska åläggas att göra. All information kring hur blanketten ska fyllas i och kring bifogande av handlingar finns att tillgå på kronofogdens hemsida, länkad ovan. Viktigt att komma ihåg är att det tas ut en mindre avgift för att ansöka om särskild handräckning, men denna kan man kräva ersättning för i ansökan.

Jag hoppas att du är nöjd med svaret på din fråga, och lycka till!

Lucas CyrénRådgivare